Home Topics Comunicate de presa REI: Bugetul Masurii 3 de sprijinire a investitiilor ar trebui suplimentat cu cel putin 500 mil. EUR, nicidecum anulat, cum ia in calcul Guvernul Romaniei
REI: Bugetul Masurii 3 de sprijinire a investitiilor ar trebui suplimentat cu cel putin 500 mil. EUR, nicidecum anulat, cum ia in calcul Guvernul Romaniei

REI: Bugetul Masurii 3 de sprijinire a investitiilor ar trebui suplimentat cu cel putin 500 mil. EUR, nicidecum anulat, cum ia in calcul Guvernul Romaniei

0

Peste 27.000 de companii au solicitat finantare, insa fonduri sunt disponibile pentru numai 3.000 de firme. Anularea Masurii 3 ar avea un impact economic negativ

  • Anularea Masurii 3, aferenta OUG 130/2020, dupa ce 27.000 de companii au depus deja proiecte pentru granturi intre 50-200.000 euro oferite de catre Guvern, ar putea afecta grav credibilitatea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului;
  • Masura 3, gura de oxigen pentru business-urile afectate de pandemie, dar si o resursa vitala pentru cresterea numarului de angajati;
  • Atragerea de investitii romanesti si straine ar trebui sa fie o prioritate a Guvernului, iar alocarea resurselor nerambursabile ar stimula extrem de mult investitiile in dezvoltare pentru companii;

Bugetul Masurii 3 – „Granturi pentru investitii acordate IMM”, destinat companiilor afectate de perioada pandemiei, dar care doresc sa isi continue proiectele de dezvoltare si in acest an sau sa isi diversifice activitatea, ar trebui suplimentat cu cel putin 500 milioane de euro sau chiar 1 miliard de euro, atrage atentia REI Finance Advisors, una dintre cele mai mari si mai dinamice companii de consultanta specializate in atragerea de fonduri europene nerambursabile si ajutoare de stat si singura companie de profil din Romania cu 8 birouri regionale.

In ciuda celor aproximativ 27.000 de aplicanti si al unui buget total de circa 478 milioane de euro, Guvernul Romaniei ia in calcul finantarea pentru doar 10% dintre companiile care au aplicat, respectiv circa 3.000 de afaceri, dar analizeaza chiar si anularea propunerii de finantare, lucru extrem de grav pentru IMM din Romania si pentru imaginea Ministerului Economiei. Micile afaceri din Romania au depus in ultimii 3 ani proiecte doar pe alocari infime, parte din Programul Operational Regional, asta deoarece fondurile alocate investitiilor in IMM au fost consumate integral la sfarsitul anului 2018 pentru perioada 2014-2020.

Cofinantarea medie care depaseste 50%, cu o valoare mare raportata la axele de pe fonduri europene de 20-30% – contributie a benficiarului, arata nevoia acuta de finantare si necesita o suplimentare cu inca 500 milioane euro sau 1 miliard euro pentru investitii, daca se vor face realocari.

„In conditiile date si in contextul nevoii de finantare al business-urilor romanesti afectate de pandemie, Guvernul Romaniei ar trebui sa ia in calcul suplimentarea Masurii 3 cu sume cuprinse intre 500 mil. euro – 1 miliard euro, iar fondurile ar putea veni din Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) sau prin accesarea de noi fonduri europene nerambursabile sau chiar apelarea la fondurile neconsumate din Masura 2, de aproximativ 90 milioane euro. Anularea Masurii 3, aferenta OUG 130/2020, propunere luata in calcul de Guvern din motive ce tin de o bresa de securitate a datelor, motiv ce nu poate fi imputat aplicantilor, – in contextul in care 27.000 companii au pregatit proiectele inca din luna august a anului trecut, au securizat terenuri, au platit arhitecti si consultanti, – ar putea afecta grav credibilitatea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului. Atragerea de investitii romanesti si straine ar trebui sa fie o prioritate a Guvernului, iar alocarea resurselor nerambursabile ar stimula extrem de mult investitiile in dezvoltare pentru companii”, a precizat Roxana Mircea, partener REI Finance Advisors.

OUG 130 a fost emisa in iulie 2020 si, intrucat nu se puncteaza in mod expres crearea de locuri de munca, Schema ajuta companiile sa isi consolideze pozitia pe piata si, in mod cert, sa creeze minimum 9.000 de noi locuri de munca. Indiferent daca se discuta de pensiuni/hoteluri cumparate sau achizitie de echipamente pentru saloane de remodelare, serviciile trebuie prestate de personal calificat, angajat special pentru aceste proiecte.

Dupa depunerea dosarelor insa, in spatiul public au aparut o serie de speculatii potrivit carora cele mai multe proiecte s-ar fi depus in ultimele 2 zile, o practica inradacinata deja ca pe axele unde nu conteaza cat de relevant este momentul depunerii sa se aplice majoritatea proiectelor in ultimele 2 zile.

„Daca au existat brese si au fost persoane care au putut accesa si au comunicat procentele de cofinantare ale proiectelor depuse, recomandam sa se deruleze o ancheta interna si sa se transeze punctual, prin excluderea de la finantare strict a acestor proiecte, insa nu pedepsirea unui numar de peste 3.000 de aplicanti pentru o culpa care nu le apartine. Referitor la procentul de finantare, numarul proiectelor depuse a fost tot timpul publicat si ne asteptam la o concurenta acerba, motiv care a condus la depunerea de numeroase proiecte pe achizitie de cladiri si la o crestere a cofinantarii in scopul maximizarii sanselor de reusita a proiectului”, a mai punctat Roxana Mircea.

Masura 3, gura de oxigen pentru business-urile afectate de pandemie, dar si o resursa vitala pentru cresterea numarului de angajati

Masura 3 – „Granturi pentru investitii acordate IMM” a fost creata ca un punct de sprijin pentru companiile afectate de criza COVID, de stimulare si continuare a investitiilor din sectoare cheie ale economiei, si asa subfinantate, cum este cazul companiilor din domeniul transporturilor, comertului sau HoReCa, dar cel mai important, a fost realizata pentru a dinamiza crearea de noi locuri de munca in aceste industrii.

„In calitate de consultanti specializati, cu peste 450 de cereri de finantare depuse pe Masura 3 si o mobilizare fantastica a tuturor birourilor din tara, ce a vizat depunerea la timp a tuturor proiectelor, analiza amanuntita a acestora, solicitarea de oferte pentru echipamente, intocmirea devizelor de catre arhitecti, crearea bugetului si a planului de investitii, propunerea autoritatilor de a acorda finantare pentru numai 10% din total, practic sa avem doar circa 45 de companii finantate din peste 450, ar putea crea dezechilibre uriase in gestionarea resurselor interne, dat fiind ca nu exista un calendar de lansare a noilor axe de finantare pentru exercitiul programatic 2021-2027. Ne asteptam sa mai dureze cel putin 6-9 luni pana vom avea deschise noi sesiuni, iar pe termen lung, indiferent de forma propusa de Guvern – limitarea la 10-15% din total aplicanti sau, mai rau, renuntarea la Masura 3 – ar fi o lovitura puternica data de autoritati mediului de business din Romania”, a mai precizat Roxana Mircea.

Anularea Masurii 3 ar putea crea premisele scenariului in care criza s-ar adanci si mai mult in cele mai afectate sectoare ale economiei.

Masura 3 – „Granturi pentru investitii acordate IMM” vizeaza ca orice companie cu profit de cel putin 67.000 euro inregistrat in unul din ultimii doi ani sa poata solicita grantul maxim de 200.000 euro conform Masurii 3 si sa atinga 100 puncte daca aplica pe un cod CAEN cu sold negativ in balanta comerciala a Romaniei si cofinanta cu +35% in tara, respectiv 45% pentru zona Bucuresti-Ilfov.

Ordonanta 130 a fost adoptata pe 31 iulie si publicata in Monitorul Oficial 705/06.08.2020 si a reglementat cadrul de acordare al fondurilor europene pentru a ajuta companiile sa depaseasca actuala perioada in care sunt afectate economic de pandemia COVID-19, prin intermediul celor 3 scheme de sprijin: Microgranturi (2.000 euro), Granturi pentru capital de lucru (15% din cifra de afaceri inregistrata in 2019, dar nu mai mult de 150.000 euro/companie si 250.000 euro/grup) sau Granturi pentru investitii (intre 50 – 200.000 euro).

 

 

Despre REI Grup

REI FINANCE ADVISORS si REI INTERNATIONAL CONSULTING, parte a REI Grup (reigrup.ro), sunt companii specializate in elaborarea, implementarea si monitorizarea proiectelor de investitii atat prin fonduri europene nerambursabile (Programul Operational Regional, Programul Operational Infrastructura Mare), cat si pe scheme de ajutor de stat (HG 495/2014, HG 807/2014, HG 332/2014, OUG 81/2019, OUG 130/2020).

Cu o experienta de peste 10 ani in acest domeniu, specialistii REI Grup se adapteaza usor cerintelor pietei, cunoscand foarte bine mecanismele fondurilor nerambursabile si identifica oportunitatile de obtinere de finantari din surse interne si externe. Acestia gestioneaza eficient activitatile proiectelor, relatia cu autoritatile publice si pe cea cu companiile private, atat companii multinationale, cat si companii antreprenoriale, romanesti. Echipa REI Grup numara in prezent 50 de consultanti in cele opt birouri regionale, cu o vasta experienta in domeniul atragerii de fonduri nerambursabile pentru companiile cu activitate pe plan local sau international.

REI a reusit cu succes atragerea finantarii pentru peste 800 de proiecte la nivel national, cu peste 300 de proiecte implementate si o rata de succes – lider in domeniu – de 99%. In 2020, REI Grup a inregistrat proiecte aprobate in cuantum de circa 100 milioane EUR, iar in acest an valoarea proiectelor aprobate va depasi pragul de 150 -200 mil. EUR. Mai multe detalii despre activitatea REI, aici.