Home Hot news Recapitulatia, schimbarile legislative si actualizarea contractelor. Opinie Florin Manoloiu
Recapitulatia, schimbarile legislative si actualizarea contractelor. Opinie Florin Manoloiu

Recapitulatia, schimbarile legislative si actualizarea contractelor. Opinie Florin Manoloiu

0
Aho, Aho copii si frati,
Stati putin si nu manati
Maine anul se-nnoiește
Legislatia se-nvecheste
Decontari nu se mai fac
Contractele, nu se stie cum se refac.

Acum ca am intrat putin in spiritul sarbatorilor, e momentul sa ne gandim cu groaza ca vine 1 ianuarie 2019 si din nou o sa avem schimbari legislative fara sa avem un cadru clar de implementare.

Mai intai haideti sa vedem ce s-a intamplat la inceputul acestui an.

A fost odata ca niciodata…

La inceputul anului 2018, piata constructiilor a intrat in haos, pentru ca s-a facut o noua recapitulatie (datorata trecerii taxelor de la angajator la angajat), fara a se da o directiva despre cum se va aplica la contractele deja in desfasurare.

Haosul a fost si mai mare, deoarece schimbarea recapitulatiei a venit si cu o crestere a salariului minim pe economie.

Practic, inainte de 1 ianuarie 2018, costul fiecarei investitii era format din:

  • Costul net al investitiei
  • Cheltuielile directe
    • CAS – 20,80%
    • CASS – 5,20%
    • Somaj – 0,50%
    • Fond de risc – 0,28%
    • Camera de munca – 0,75%
    • Fond de garantare – 0,25%
    • Concedii si indemnizatii – 0,85%
  • Cheltuielile indirecte (uzual intre 5% si 15%)
  • Profit (uzual intre 3% si 7%)

De la 1 ianuarie 2018, recapitulatia este sub forma:

Aceasta modificare a fost adoptata de guvern prin O.U.G. 79/2017 din 08.11.2017 si publicata in monitorul oficial la data de 10.11.2017. Pe 29.11.2017 guvernul adopta, si in aceeasi zi este publicata in Monitorul Oficial, H.G. 846/2017 care prevede cresterea salariului minim pe economie la valoarea de 1900 lei brut.

E si de aici a urmat haosul….

In primul rand, intr-o societate performanta, genul acesta de modificari (modificari majore), ar trebui sa fie anuntate cu minim 3 luni inainte de termenul la care se vor implementa, ca sa avem timp sa refacem bugete, acte, etc.

In al doilea rand, genul acesta de modificari, ar trebui sa aiba termene diferite de implementare! Nu de alta, dar pe urma se creeaza confuzii.

In al treilea rand, si cel mai important, in momentul in care faci modificari de genul acesta, ar trebui sa faci si un manual de implementare, care sa contina toate cazurile. Din pacate, pentru H.G. 97/2017 nu a fost cazul. ANAP a publicat in data de 5 februarie 2018 notificarile 265 si 264.

Practic, au trecut „doar” trei luni de la momentul in care s-a publicat OUG 79 pana la momentul in care am avut un ghid de implementare pentru contractele in desfasurare.

Din fericire noi la eDevize am anticipat bine cum se va face trecerea. Asa ca am pus la dispozitia clientilor nostri o functie prin care isi puteau actualiza manopera fara sa modifice pretul final al contractului, inca de la jumatatea lunii Ianuarie.

Totusi!

Imi amintesc cu groaza de acele zile in care toata lumea era confuza, in care nu s-au putut face deconturi si in care telefoanele sunau non-stop. Pe langa faptul ca nu aveam o decizie despre cum sa facem trecerea la noua recapitulatie de la 01.01.2018, oamenii puneau la pachet O.U.G. 79 cu H.G. 846. Intrebarea cea mare era: „cum actualizez/pot sa actualizez contractul?”

Am avut doua cazuri separate:
1. O.U.G. 79

Trebuia incheiat un act aditional la contract pentru actualizarea lui conform OUG 79. In cazul in care ajustarea pretului manoperei nu afecta costul total al investitiei (aveam doar actualizarea manoperei cu indicii care erau inainte trecuti la cheltuieli directe) atunci situatia era considerata modificare contractuala nesubstantiala.

Tot legat de OUG 79, aveam si situatia in care aveam o modificare a pretului total al investitiei (pentru a nu pierde bani contractorii ar fi trebuit sa actualizeze cu aproximativ 4% pretul total al manoperei).

In aceasta situatie se trata ca o actualizare a pretului investitiei. Acest lucru insemna ca pentru a face actualizarea, ar fi trebuit ca in contractul initial sa fie „prevazuta posibilitatea ajustarii prețului contractului ca urmare a unor modificari legislative in baza art. 28 alin. (5) din H.G. nr. 395/2016, atunci modificarea contractului se face in baza prevederilor art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016.”

2. H.G. 846

Aici treaba era destul de simpla, daca in oferta initiala aveai oameni care erau platiti cu salariul minim pe economie, puteai sa actualizezi valoarea contractului (daca aceasta era prevazuta in contract. Daca nu era prevazut, pierdeai bani.

Cam asta s-a intamplat in 2018

Ce ne rezerva 2019?

La data la care scriu articolul acesta, 03.12.2019, inca nu s-a dat H.G. care sa ne anunte ca de la 1 ianuarie se mareste salariul minim pe economie. Oricum, deoarece legislatia nu s-a schimbat, vom putea sa ajustam contractele doar daca avem aceasta posibilitate trecuta in ele.

Practic, mai sunt mai putin de 30 de zile pana la data anuntata „oficial” pentru schimbarea salariului minim pe economie. Vorba raposatului profesor Dem Radulescu: „Putin, foarte putin”.

La sfarsitul lunii noiembrie, guvernul a declarat ca a ajuns la un acord cu patronatele din constructii, ca sectorul constructiilor sa fie declarat sector prioritar si de importanta nationala pentru urmatorii 10 ani.

S-a luat aceasta decizie ca urmare a doi factori despre care scriam in articolele precedente:

  1. scaderea ponderii constructiilor in PIB (in 2017 a ajuns la un minim istoric de 4.6%)
  2. lipsa acuta a fortei de munca

Sa speram ca acest proiect se va derula cu succes, pentru ca el vine cu multe masuri bune pentru contractori:

  • Un salariu minim brut de 3.000 de lei pentru constructii cu un nivel de taxare de doar 700 de lei. Ceea ce ar insemna un salariu minim net de 2.300 lei.

Inca nu e perfect, dar as spune ca este mai aproape de un venit care sa ne asigure ca nu mai pierdem forta de munca. Aceasta schimbare nu va avea impact asupra recapitulatiei pe 2019, dar va avea un impact asupra contractelor in desfasurare.

  • Sa se faca o diferentiere clara intre: ajustarea pretului contractului si actualizarea pretului contractului.
    • Ajustarea contractului sa se faca cu indici generali de la INSSE si cu schimbarile legislative. De asemenea, sa nu mai fie legata de existenta unei clauze de actualizare/ ajustare.
    • Actualizarea contractului sa se faca daca exista fluctuatii foarte mari ale unor preturi de materiale si sa tina cont de momentul depunerii ofertei (ca t0) si nu de momentul semnarii contractului.
  • Pentru lucrarile de interes national, autoritatea contractanta sa plateasca in avans 30% din valoarea lucrarii (suma care se va scadea din facturile care se vor emite pe parcursul intregii lucrari).
  • Ca tot vorbeam despre calitate intr-un alt articol, se va introduce o certificare profesionala pentru firmele din constructii, iar in functie de aceasta certificare, companiile vor putea/nu vor putea sa aiba contracte de lucrari publice.

Desi afara este un inghet cumplit, eu simt un miros de primavara in constructii. Acum, speranta mea este sa nu ramanem doar cu mirosul/vorbele.

Florin Manoloiu

Commercial and Tendering Director|eDevize