Home Topics Arhitecti Opinie Florin Manoloiu: Impactul OUG 114/2018 in Piata Constructiilor
Opinie Florin Manoloiu: Impactul OUG 114/2018 in Piata Constructiilor

Opinie Florin Manoloiu: Impactul OUG 114/2018 in Piata Constructiilor

0

Sfârșitul de an a stat sub semnul „dă” guvernul ordonanţa sau „nu o dă”? În regulă, a dat-o! acum de ce nu se publică…?
Toate emoțiile au dispărut pe 29.12.2019 când a fost publicată OUG 114/2018.
Eeee, de acolo a venit potopul, deoarece pentru unii ordonanţa este mumă, pentru alţii ciumă (cel puţin aşa se spune).
Contextul general
În toate zilele astea de liniştite şi pace de după anul nou, m-am gândit dacă să mă bag şi eu în scandalul cu taxa pe „lăcomie” şi restul de taxe care au fost înfierate de o parte din public şi mass media. Am decis să nu o fac, dar totuşi o să las 2 păreri scurte:

  • Deşi economia este strict legată de politic, ea nu se judecă subiectiv (dacă nu-mi place mie de guvern, înseamnă că e criza). Un ROBOR de „3,…%” ar fi justificat dacă economia României ar fi în recesiune (aş fi tentat să zic că şi unul de peste 2%). Din ce am văzut eu raportul creştere economică vs. inflaţie este unul supraunitar , asta înseamnă că nu avem recesiune.
    Atenţie! … asta nu înseamnă că lucrurile nu se pot face mult mai bine.

Atunci, asta mă duce cu gândul la nişte dobânzi „mascate” care au şi avantajul că ar colecta bani şi din spate, de când creditele se dădeau cu dobânda foarte mică + ROBOR, că de era criza economică. Haideţi să nu mai umblăm la ROBOR, iar dacă băncile vor să-şi păstreze profitabilitatea să-i spună cetăţeanului clar: „asta e dobânda pe care o vreau eu, 7-8-9%, atâta e…, vrei sau nu vrei!”.

  • Nu cred că există un comitet de acţionari, patron, etc. care ar face un business, constant cu un profit de sub 1% , mi se pare utopic.

Trecand peste furtuna din paharul cu apa, sa revenim la lucrurile la care chiar ne pricepem. Ce facem cu constructiile:
Pe scurt, OUG 114/2018 stabileste un nou salariu minim pe economie, 3000 Lei Brut , pentru firmele care fac minim 80% din cifra de afaceri pe unul dintre CAEN-uri:
Codurile 41,42 si 43 tot cu subdomenii si in plus, codurile de mai jos:

  • 2312 – Prelucrarea si fasonarea sticlei plate;
  • 2331 – Fabricarea placilor si dalelor din ceramic;
  • 2332 – Fabricarea caramizilor, tiglelor si altor produse pentru constructii din argila arsa;
  • 2361 – Fabricarea produselor din beton pentru constructii;
  • 2362 – Fabricarea produselor din ipsos pentru constructii;
  • 2363 – Fabricarea betonului;
  • 2364 – Fabricarea mortarului;
  • 2369 – Fabricarea altor articole din beton, ciment si ipsos;
  • 2370 – Taierea, fasonarea si finisarea pietrei;
  • 2223 – Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii;
  • 1623 – Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplarie pentru constructii;
  • 2512 – Fabricarea de usi si ferestre din metal;
  • 2511 – Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice;
  • 0811 – Extractia pietrei ornamentale si a pietrei pentru constructii, extractia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei si a ardeziei;
  • 0812 – Extractia pietrisului si nisipului;
  • 711 – Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica;

Ce este extrem de important, noul salariu minim brut pe aceste ramuri, 3000 de lei, nu este conditionat si de codul COR la care sunt incadrati angajatii. Asta inseamna ca intr-o companie care face minim 80% din cifra de afaceri pe unul sau mai multe dintre CAEN-urile de mai sus, orice persoana trebuie sa aiba un salariu de minim 3.000 lei brut , chiar daca vorbim de personal de intretinere si curatenie.

Ok, daca am citi pana aici am spune ca situatia este una dramatica. Dar nu este nici pe departe asa!
De ce?
Deoarece OUG 114/2018 vine si cu un nou nivel de taxare pentru constructii in perioada 01.2019-12.2028.
Deci!
In 2019, nu mai avem C.A.S.S.(care anul trecut era de 10%), nu mai avem impozit pe venit (anul trecut era de 10%) si avem o reducere la C.A.M. (de la 2.25% la 0.337%) si la C.A.S. (de la 25% la 21,25%) . Practic nivelul de taxare pentru un salariu minim pe economie in constructii, va fi de 648 lei (inclusiv C.A.M. care se plateste de angajator) fata de 864 lei cat este nivelul de taxare pentru un salariu minim pe economie general (la un brut de 2080 lei). Masura aceasta ar trebui sa scada numarul de muncitori la negru si sa ajute companiile de constructii sa readuca o parte din forta munca din strainatate.
De ce?
Pentru ca nivelul de taxare este valabil pana la un salariu de 30.000 de lei brut.
Chiar cred (asa cum spuneam si la finalul anului trecut) ca aceasta poate fi masura care revigoreaza constructiile. E clar ca Romania are nevoie de un sector al constructiilor puternic.

Ce se va intampla la licitatii?
Acum ca am vazut ce se intampla din punct de vedere salarii, haideti sa vedem ce se va intampla si in licitatii.

  • Licitatiile care se vor scoate pe SICAP de la 01.01.2019

Deocamdata modul de implementare este inca la ANAP , dar sunt 99% sigur ca pretul manoperei va fi actualizat cu un procent de 56,5764192139738% cat este diferenta dintre vechiul salariu minim orar: 11,45 Lei/ora versus 17,928 Lei/ora. Dupa se va aplica si noua recapitulatie pe 2019 si astfel se va actualiza valoarea contractului.
In eDevize , modificare se pot face extrem de usor, aplicand functia de sporuri la nivel de manopera cu procentul aferent si dupa, aplicand recapitulatia pe 2019 care este deja disponibila in program.
Modificarea de mai sus este valabila daca in evaluare s-a folosit salariul minim pe economie pentru o parte din manopera. Daca s-a tinut cont de recomandarea Companiei Nationale de Investitii (C.N.I.) de a se folosi o evaluare in jur de 22/lei pentru manopera, atunci acele lucrari nu vor fi impactate.
Atat timp cat licitatia nu a fost inca scoasa pe SICAP, lucrurile par destul de simple. Haideti sa vedem ce se intampla daca lucrarea a fost deja scoasa la licitatie sau daca este deja in executie.

  • Licitatiile pentru care s-a ofertat pana la data de 31.12.2018 sau care sunt in executie.

Din pacate legea actuala nu ne ajuta prea mult in situatia de fata, conform HG 395/2016 „posibilitatea ajustarii preturilor, ca urmare a unor modificari legislative, conditionat de faptul daca autoritatea contractanta a prevazut aceasta posibilitate in documentatia de atribuire, cat si in contractul de achizitie publica.
Totusi mirosul acela de primavara despre care vorbeam in decembrie, imi spune ca ANAP va veni cu o altfel de decizie. Practic unul dintre punctele discutate intre Guvernul Romaniei si Federatia Patronatelor de Constructii din Romania (FPSC), la Alba Iulia, este ca actualizarea pretului contractului sa se poata face indiferent daca exista acea clauza sau nu. In plus, acordul prevede ca se va putea actualiza toata manopera ofertata si nu doar manopera care era sub noul salariu minim pe economie.
Acum totul depinde de ANAP dar premizele sunt extrem de favorabile, asa ca noi la eDevize am pus deja la dispozitia utilizatorilor o functie prin care isi vor putea actualiza valoarea contractului cu o singura apasare de buton (la fel cum am facut si la inceputul lui 2018).

Aici o sa mai ramana un singur semn de intrebare. Ce se va intampla daca si producatorii de material vor creste preturile plecand de la aceste schimbari legislative. Personal nu cred ca va fi cazul, dar daca se va intampla asta, ea va intra sub incidenta unei alte masuri discutate la Alba Iulia. Aceasta masura se leaga de ajustarea ( ATENTIE! este diferita de actualizarea) pretului contractului care se va face in baza unor indici calculati de Comisia Nationala de Prognoza (C.N.P). Metodologia de ajustare va fi elaborata tot de ANAP.
Anul a inceput extrem de bine pentru domeniul constructiilor, acum ramane sa asteptam si restul de masuri discutate, cele mai importante fiind avansul de 30% la lucrarile strategice si introducerea certificarilor profesionale.

Florin Manoloiu
Commercial and Tendering Director|eDevize