Home Topics Comunicate de presa Specialisti din companii de top s-au reunit la „Tax & Finance Forum 2022”, pentru a discuta cele mai recente noutati fiscale si legislative, cu impact local si international
Specialisti din companii de top s-au reunit la „Tax & Finance Forum 2022”, pentru a discuta cele mai recente noutati fiscale si legislative, cu impact local si international

Specialisti din companii de top s-au reunit la „Tax & Finance Forum 2022”, pentru a discuta cele mai recente noutati fiscale si legislative, cu impact local si international

0

Pe 10 mai 2022, a avut loc cu succes o noua editie „Tax & Finance Forum”, eveniment ce a reunit peste 200 de participanti si speakeri, prezenti atat la Radisson Blu Hotel din Bucuresti, cat si virtual, pe platforma MyConnector.

Am avut alaturi de noi 13 specialisti din importante companii de consultanta fiscala, alaturi de care am analizat subiecte de mare actualizate, precum: instrumentul multilateral care modifica tratatele de evitare a dublei impuneri ale Romaniei incepand cu 1 ianuarie 2023,  preturile de transfer in 2022 la nivel international si local; inspectia fiscala a dosarului de preturi de transfer; transpunerea Directivei UTP in Romania; noile masuri fiscale privind impozitul pe profit care; noutatile legislative in contextul digitalizarii fiscale; RO e-factura, RO e-transport si Spatiul Privat Virtual (SPV); SAF-T.

Va invitam sa descoperiti punctele cheie de discutie ale evenimentului, ce a inclus doua sesiuni de prezentari si seminar sustinut de specialistii ATIPIC SOLUTIONS. Cei care nu au ajuns la eveniment pot solicita inregistrarea conferintei pe site-ul BusinessMark, in sectiunea On Demand.

Prima sesiune a fost deschisa de Inga Tigai, Associate Partner, Consultanta Fiscala, KPMG, care ne-a vorbit munca de aproape oriunde, cu accent pe aspectele practice, implicatiile fiscale si de securitate sociala.

„Nu imi place sa ii spun telemunca, o sa ii spun «munca de aproape oriunde», pentru a fi mai deschisi cu privire la situatiile ce pot aparea. Cu totii ne confruntam cu problemele pe care le ridica ceea ce eu numesc «the big reshuffle» sau «the big resignation». Cum putem utiliza munca de oriunde ca instrument de atragere si de retentie? Prima data ne uitam la ce isi doreste angajatul: daca isi doreste sa plece trei saptamani in Grecia, de exemplu, ne uitam la rezidenta fiscala, payroll/securitatea sociala, sediul permanent, locul conducerii efective, regulile de imigrare si legislatia muncii.

In momentul in care, la nivel de organizatie, se intampla aceste analize, puteti lua, in cunostinta de cauza, o decizie de modificare a politicii. Asadar, trebuie sa ma asigur ca am o comunicare deschisa si ca implementez politica, trebuie sa ma asigur ca am persoane responsabile de tot acest flux de comunicare, astfel incat sa le explic ce au de facut si care sunt limitarile.”

In continuare, Alina Andrei, Partner, Cabot Transfer Pricing, a prezentat noutatile privind preturile de transfer, cu accent pe patru aspecte:

  1. Dezvoltari internationale – impozitarea marilor corporatii.
  2. Dezvoltari locale – noua lista a marilor contribuabili, noul termen de pregatire a dosarului de preturi de transfer in cazul contribuabililor mari. Desk-auditul si SAF-T-ul: cum vor influenta modul de realizare a inspectiilor fiscale?
  3. Fluxul procedural de la solicitarea dosarului de preturi de transfer pana la sustinerea dosarului in instanta.
  4. Inspectia fiscala a dosarului preturilor de transfer. Documentarea pierderilor (probleme ale lanturilor de aprovizionare, cresterea preturilor materiilor prime, pierderi din exploatare).

Prima sesiune a conferintei a continuat cu Raluca Popa, Partener Asociat, Departamentul Impozite directe, EY Romania, si Alex Slujitoru, Avocat, Director, Bancila, Diaconu si Asociatii SPRL. Ei am vorbit despre  instrumentul multilateral care modifica tratatele de evitare a dublei impuneri ale Romaniei incepand cu 1 ianuarie 2023, punctand, totodata, care sunt implicatiile pentru companiile romanesti.

„MLI ofera un instrument pentru punerea rapida in aplicare a masurilor BEPS pentru conventiile fiscale. MLI se aplica in paralel cu tratatele existente, modificand aplicarea acestora pentru a indeplini cerintele care decurg din BEPS. MLI completeaza si «modifica» conventiile fiscale bilaterale sau multilaterale existente (nu le anuleaza si nici nu le inlocuieste).

De exemplu, Romania nu a ales sa aplice instrumentul multilateral cu Germania, dar Germania a ales sa aplice cu Romania, iar in acest caz, instrumentul nu produce efecte. Acest aspect este important, pentru ca intregul proces este precum un element «viu», in sensul ca ne putem razgandi. Trebuie sa ne asiguram ca ambele state au ratificat instrumentul, iar in situatia in care daca celalalt stat ne-a ales pe noi, trebuie sa ne asiguram ca a ratificat instrumentul. Sunt doua aspecte importante: trebuie sa vedem daca exista un acord de evitare a dublei impuneri si daca cele doua tari s-au ales una pe cealalta. Pana in clipa de fata, avem 99 de state care au semnat MLI, dintre care 70 l-au ratificat. Dintre acestea, 67 de state au inclus Romania in lista tratatelor acoperite de MLI.”

Implicatiile raportarii ESG au reprezentat un alt subiect de discutie la „Tax & Finance Forum”. Astfel, Ana Maria Iordache, Partener, D&B David si Baias – afiliat PwC Romania, a sustinut o prezentare cu tema: „Fiscalitatea, o componenta de baza a raportarii ESG”, subliniind ca aceasta raportare vizeaza trei elemente cheie:

  • 𝗘𝗻𝘃𝗶𝗿𝗼𝗻𝗺𝗲𝗻𝘁: Impactul companiei asupra mediului. Criteriile de mediu includ impactul activitatii asupra mediului, energia pe care o foloseste o companie, resursele de care are nevoie si consecintele pentru fiintele vii in general.
  • 𝗦𝗼𝗰𝗶𝗮𝗹: Contributia companiei la societate. Criteriile sociale abordeaza relatiile pe care compania le are si reputatia de care se bucura in randul oamenilor, clientilor, altor companii. Se refera, de asemenea, la cum sunt vazute relatiile de munca, diversitatea si incluziunea in companie si in afara ei.
  • 𝗚𝗼𝘃𝗲𝗿𝗻𝗮𝗻𝗰𝗲: Un mod sustenabil de administrare. Guvernanta este sistemul intern de practici, controale si proceduri pe care compania le adopta pentru a lua decizii eficiente, a se conforma prevederilor legale si de supraveghere.

Cand vine vorba despre interesectia dintre fiscalitate si ESG, daca ne uitam la taxele care ar putea fi afectate de ESG, putem intui pentru fiecare litera in parte: componenta fiscala in zona de mediu (taxe de mediu i.e., carbon, plastice, etc., stimulente verzi si facilitati, cerinte de raportare si documentare); componenta fiscala in zona de sustenabilitate (asigurari sociale de sanatate, pensii, echitatea salariala, salarii si politici de remunerare sustenabile, flexibilitatea fortei de munca, global mobility); componenta fiscala in zona de guvernanta (remunerare Bord, sustenable procurement, control / audit al proceselor, strategie fiscala, politici interne ESG).

In incheierea primei sesiuni, Luisiana Dobrinescu, Managing Partner, Dobrinescu Dobrev SCA, a prezentat tendintele in materia litigiilor fiscale nationale. Cateva puncte cheie:

  • ANAF constata cu ingrijorare cresterea ponderii deciziilor de impunere desfiintate de instanta;
  • Cuantumul dobanzilor de intarziere solicitate de catre contribuabili ANAF este semnificativ si marcheaza o crestere continua;
  • Instantele sunt coplesite de numarul dosarelor de contencios fiscal si recurg din ce in ce mai des la solutii rapide de solutionare (prin respingerea expertizelor, prin relevanta pe care o dau motivelor procedurale de desfiintare a actelor administrative dar si prin decaderea contribuabilului din deptul de a se mai folosi de anumite probe);
  • ANAF se pro-activeaza pe latura sustinerii in instanta (propune obiective expertiza, se depun intampinari consistente etc).

Guillaume Macczak, Consulting CFO & GBS Services Associate Partner, EY Romania, a deschis cea de-a doua sesiune, prezentand rezultatele studiului „CFO Imperative”, realizat de EY Romania.

„In prezent, Directorii Financiari din Romania au mai mult rolul de a proteja si optimiza valoarea companiei (38%) si mai putin de a creste valoarea acesteia (24%). Debutul pandemiei de COVID-19 a impus o noua normalitate si un nou mod de a face business, atragand dupa sine provocari, dar si oportunitati pentru liderii financiari din Romania. Pentru a gestiona aceste provocari si pentru a-si repozitiona organizatiile in vederea redresarii, Directorii Financiari au luat in considerare diverse masuri in ultimii doi ani, care au vizat cu preponderenta optimizarea costurilor si implementarea unor initiative de reducere a costurilor (41%), urmate de amanarea sau anularea unor proiecte (23%) si apelarea la masuri de sprijin guvernamentale (21%)”, arata studiul citat.

Totodata, Guillaume a punctat cateva dintre provocarile cu care se confrunta Directorii Financiari din Romania.

  • pandemia de COVID-19 a accelerat digitalizarea, insa munca remote nu fost prielnica pentru a sustine perfectionare a angajatilor;
  • in perioada pandemiei, investitiile au fost orientate spre reducerea cheltuielilor, ci nu catre crearea de valoare in companie;
  • exista perceptia ca este foarte complicat sa recrutam talente pe anumite posturi, un exemplu fiind controllerii financiari. Trebuie sa contactezi oameni din diaspora, sa ii convingi sa vina in Romania sau sa oferi calificari la locul de munca, ceea ce poate dura.
  • alocarea de capital devine cruciala in transformarea si optimizarea costurilor. Trebuie sa ne gandim cum sa sustinem afacerea mai degraba decat sa lasam departamentul financiar sa controleze organizatia.

Am aflat de la Narcisa Chirila, Tax Manager, PKF Finconta care sunt noile masuri fiscale privind impozitul pe profit care vin in sprijinul mediului de afaceri. Vorbind despre masurile fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii , introduse prin OUG nr. 153/2020, ea a punctat ca:

  • in scopul stimularii capitalizarii societatilor, precum si pentru deblocarea fluxurilor de numerar, prin Ordonantia de Urgenta a Guvernului nr. 153/2020 (art. I) au fost introduse reduceri pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata, dar si pentru contribuabilii de impozit pe venitul microintreprinderilor si impozit specific unor activitati.
  • prevederile  I din OUG nr. 153/2020 a intrat in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2021 si se aplica pentru perioada 2021-2025.
  • nu beneficieaza de aceste masuri fiscale contribuabilii care aplica reflementari contabile emise de Banca Nationala a Romaniei, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiara.

Un alt subiect abordat in cadrul conferintei a fost cel al digitalizarii fiscale – noutati legislatie si provocari. Luiza Ionescu-Donoiu, Senior Managing Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal a adus in discutie Spatiul Privat Virtual, precizand ca „o contestatie fiscala nu poate fi comunicata exclusiv prin Spatiul Privat Virtual”. „Avem limitarile tehnice – nu putem depune mai mult de 10 Mb pentru fisierele transmise. Mai este incalcat si principiului caracterului absolut gratuit al cailor administrative de atac. Noua, ca avocati, ni se ingradeste activitatea, insa dvs., in calitate de clienti, vi se incalca dreptul la aparare. Sunt si chestiuni legate de sanctiunea aplicata.”

La randul sau, Alexandru Stancu, Senior Manager Servicii Fiscale, Deloitte Romania, a vorbit despre RO e-Factura si RO e-Transport: „In 2021, ANAF a decis sa extinda aplicarea RO e-Factura si la B2B. Pe fondul luptei contra fraudei si evaziunii fiscale, RO e-Factura B2B va deveni obligatorie de la 1 iulie, astfel ca furnizorii de produse cu risc fiscal ridicat vor fi obligati sa utilizeze sistemul RO e-Factura, iar entitatile din retail, food, non-food, real estate vor fi cele mai afectate. Chiar daca au fost multe acte normative, sunt inca multe intrebari.

Al doilea proiect de digitalizare este RO e-Transport, care monitorizeaza transporturile rutiere de bunuri pe teritoriul national (inclusiv import & export). Cum va functiona? Contribuabilii vor declara anticipat deplasarea bunurilor detinute dintr-o locatie in alta – se poate notifica cu 3 zile inainte de a incepe transportul: informatii despre incarcare – descarcare, punctul de trecere al frontierei, etc. Cei care au astfel de bunuri de transport trebuie sa obtina o cheie de control – un cod UIT, preluat pe documentele de transport.”

Cea de-a doua sesiune a evenimentului a fost incheiata de Catalina Nacev, Avocat senior, D&B David si Baias – afiliat PwC Romania, care a adus in discutie „Legea UTP nr. 81/2022. Impactul si provocarile pentru sectorul agro-alimentar”. Vorbind despre provocarile in implementarea acestei legi, Catalina a explicat ca: „referitor la reducerile comerciale si financiare, cumparatorului ii este interzis sa aplice reduceri reduceri financiare si comerciale sub forma de rabaturi, cu exceptia remizelor si risturnelor, a caror reduceri cumulate sa nu fie mai mari de 20% aplicate in functie de valoarea facturata intre cumparator si furnizor, pentru produsele agricole si/sau alimentare, prin derogare de la prevederile Codului Fiscal.

Atunci cand vine vorba despre servicii, cumparatorului ii este interzis sa factureze valoarea serviciilor prestate pentru marketing, publicitate, plasare secundara, cost promotii, peste cuantumul de maximum 5% din valoarea incasata de furnizor in baza contractului incheiat intre parti.”

In ceea ce priveste returul si platile pentru deteriorarea produselor, cumparatorului ii este interzis sa: solicite furnizorului plati pentru deteriorarea sau pierderea de produse agricole si/sau alimentare, survenite in spatiile cumparatorului dupa receptie, atunci cand o astfel de deteriorare sau pierdere nu a avut loc din neglijenta sau culpa furnizorului, cu exceptia cazurilor in care produsele prezinta vicii ascunse; returneze furnizorului produsele agricole si/sau alimentare nevandute, a mai punctat ea.

„Tax & Finance Forum 2022” s-a incheiat cu un seminar sustinut de specialistii ATIPIC Solutions, Viorel Sbora, Transfer Pricing & Dac6 Partner, Mihaela Craciun, Senior Consultant,  despre efectele nefaste ale dosarelor de preturi de transfer pregatite „de grup”, noua lista de mari contribuabili, importanta strategiei de aparare in inspectia fiscala. In cadrul seminarului, ei au abordat teme precum:

  • Cum va poate afecta un dosar de preturi de transfer pregatit la nivel de grup dar neadaptat la legislatia din Romania;
  • Studii de comparabilitate pregatite centralizat la nivel de grup – o idee buna sau nu?
  • De ce este important sa aveti o strategie de aparare coerenta si adaptata la cerintele echipei de inspectie fiscala;
  • Noua lista de mari contribuabili si impactul pentru contribuabilii ce au fost incadrati in aceasta lista;
  • Aspectele care trebuie avute in vedere / corectate in cadrul contractelor semnate cu parti afiliate;
  • Tratamentul fiscal al ajustarilor de preturi de transfer;
  • Inflatie sau noua provocare in domeniul preturilor de transfer;
  • Pregatirea anuala a raportarilor Country by Country Reporting (CbCR).

Tax & Finance Forum 2022 este un eveniment organizat de BusinessMark.

Editia din mai 2022 s-a bucurat de sustinerea partenerilor principali: EY Romania, ATIPIC Solutions, Cabot Transfer Pricing, PwC Romania, PKF Finconta, Dobrinescu Dobrev SCA

Evenimentul a fost sustinut de: Camera Consultantilor Fiscali

Suportul tehnic a fost oferit de SCS – Schinkel Conferinte Solutii

Parteneri media ai evenimentului au fost: spotmedia.ro, Ziarul Bursa, Contzilla, Debizz, Transilvania Business, Revista Piata, administratie.ro, Belgian Luxemburg Romanian Moldovan Chamber of Commerce – BEROCC, Digital Business, Digital Business, Global Manager, Financial Market, Jurnalul de Afaceri, Top Business, MATEK, spatiulconstruit.ro

 

About BusinessMark

BusinessMark este o companie ce ofera servicii integrate B2B. Principala linie de activitate a BusinessMark este organizarea de evenimente business „concept propriu” prin care ne propunem sa oferim mediului de afaceri romanesc un spatiu profesionist de discutii si networking. Combinand  metode de comunicare si business matchmaking, oferim partenerilor nostri modele de dezvoltare complexe, conectandu-i in mod direct cu mediul de afaceri si creand oportunitati de parteneriat strategic.