Propuneri pentru imbunatatirea mediului de afaceri transmise de companiile germane din Romania cancelarului german Olaf Scholz
Companii germane de top din Romania au prezentat sambata, in cadrul intalnirii cu cancelarul Republicii Federale Germania, Olaf Scholz, o serie de propuneri pentru o mai buna valorificare a potentialului de afaceri al Romaniei, precum si pentru imbunatatirea cadrului general de afaceri la nivel european. Masa rotunda, organizata de AHK Romania la sediul sau, a reunit reprezentanti ai companiilor din sectoare precum energie, cercetare-dezvoltare si inovare, auto, aparare, digitalizare, agricultura si retail.
„Germania si Romania au o relatie comerciala si investitionala stransa. Germania este cel mai mare partener comercial si investitor in Romania si suntem mandri ca aceasta relatie continua sa prospere. Prin intermediul Consiliului de cooperare germano-roman, dezvoltam noua platforma economica pentru conectarea afacerilor noastre, avand o abordare bazata pe proiecte, astfel incat sa identificam mai multe oportunitati interesante de afaceri pentru ambele parti. Este o poveste de succes pe care speram sa o vedem dezvoltandu-se si mai puternic in viitor,” a declarat Olaf Scholz.
Sebastian Metz, director general si membru in Consiliul de Administratie al AHK Romania, moderator al mesei rotunde, a subliniat ca Romania trece printr-un proces de schimbari economice, provocare ce o transforma intr-un amplasament de afaceri tot mai ecologic si mai digital. „AHK Romania este parte a procesului de transformare si am dori sa continuam acest dialog intre Germania si Romania, pentru a vedea mai in detaliu care sunt perspectivele relatiilor noastre bilaterale”, a adaugat Sebastian Metz.
La randul sau, presedintele AHK, Andreas Lier, a declarat ca anunturi noi de investitii se fac aproape in fiecare saptamana. El a mentionat cateva motive care stau la baza acestor investitii: cresterea economica constanta din ultimii ani (sunt rate de crestere cuprinse intre 3 si 5%), locatia atractiva cu o economie diversificata, prezenta unor industrii puternice cum ar fi cea auto (Romania fiind pe locul sase in Europa, inaintea Italiei si Ungariei), industria energetica, de IT, agricultura, forta de munca bine pregatita, apartenenta la UE si NATO etc.
„Conditiile-cadru in context national si european trebuie sa fie dezvoltate in continuare pentru a valorifica toate oportunitatile”, a conchis acesta.
Directorii companiilor i-au transmis cancelarului Scholz ca sunt multumiti in general de rezultatele lor in Romania; cu toate acestea au prezentat cateva necesitati pentru ca activitatea lor sa se desfasoare in conditii cat mai bune.
In ceea ce priveste energia si gazele naturale, reprezentantii companiilor au declarat ca investitiile in acest domeniu sunt foarte atractive, deoarece Romania are rezerve de gaze naturale pentru cateva decenii, care, impreuna cu hidrogenul, vor sta la baza transformarii „verzi” a productiei de energie. Cu toate acestea, din cauza vitezei de crestere a productiei din surse regenerabile, estimate sa se dezvolte in continuare in urmatorii 10 ani, este nevoie de mai mult timp si mai ales de investitii pentru pregatirea retelei incat aceasta sa poata absorbi energia disponibila. Prin urmare, ei au solicitat un cadru de reglementare a energiei care sa sprijine mai mult investitiile.
In plus, este mare nevoie de solutii digitale pentru a aborda problemele legate de securitatea cibernetica a retelelor de distributie, mai ales in contextul razboiului care se desfasoara la granitele Romaniei.
Companiile care activeaza in domeniul cercetarii-dezvoltarii si-au exprimat ingrijorarea cu privire la potentialele cresteri de taxe, din cauza deficitului bugetar ridicat. Daca acest lucru se va intampla, sectorul tehnologic va fi foarte afectat. De asemenea, ele au solicitat reglementari mai bune la nivelul Uniunii Europene in privinta protectiei datelor referitoare la vehicule.
Companiile din domeniul digitalizarii ar dori ca tehnologiile inovatoare sa fie mai mult luate in considerare la nivelul UE, prin prisma cheltuielilor de capital.
„Ne-am dori o abordare in care sa se discute despre noile instrumente digitale ce pot impulsiona inovarea, tehnologia si inteligenta artificiala. Poate la nivelul UE s-ar putea lua in considerare sa ni se acorde fie un regim preferintial, fie fonduri, sau ne fie facilitata deschiderea catre piete”, au solicitat acestea.
Sectorul alimentar din Romania este in plina dezvoltare si are nevoie, de asemenea, de investitii, daca Romania doreste sa importe mai putin din strainatate. Unul dintre domeniile vizate este reteaua de irigatii, in contextul in care partea de sud-est a tarii este afectata de seceta, ceea ce pune in pericol 5% din productia agricola. In plus, reprezentantii sectorului au adaugat ca exista oportunitati de afaceri pentru companiile germane, de a investi in Romania in domeniul procesarii alimentelor.
Toti reprezentantii companiilor au subliniat importanta unui cadru legal fiscal predictibil si dupa acest an electoral 2024.
Despre Camera de Comert si Industrie Romano-Germana (AHK Romania)
AHK Romania este reprezentanta oficiala a economiei germane. Infiintata in 2002, AHK numara peste 600 de firme-membre si ofera companiilor o platforma importanta pentru networking, schimb de informatii si experiente. Prin serviciile pe care le ofera si prin evenimentele pe care le organizeaza, AHK Romania sustine activ companiile germane la intrarea lor pe piata romaneasca si este totodata partener al firmelor romanesti interesate de piata germana. De la 1 ianuarie 2020, in cadrul AHK Romania functioneaza si Centrul de competenta pentru Republica Moldova. Dorim astfel sa intensificam relatiile de afaceri intre companii din Romania, Republica Moldova si Germania si sa contribuim semnificativ la dezvoltarea economica a Republicii Moldova.
Laitmotivul AHK 2024: Innovation Drives the Future
Inovatia este forta motrice a progresului. Ea ne schimba viata si ne modeleaza viitorul, oferind solutii pentru provocarile locale si globale. Inovatie inseamna crestere economica si cresterea nivelului de trai – dar si tehnologii de ultima generatie, transformare si adaptare la situatii noi. De aceea dedicam acest an temei „Innovation Drives the Future”. AHK Romania joaca deja un rol central in promovarea inovarii in cadrul comunitatii de afaceri romano-germane, prin sustinerea activa a cooperarii in diferite domenii inovatoare, precum si a politicilor economice orientate catre inovare.
Partener Principal
MATEK Build Smart