Home Topics Comunicate de presa Romanii cheltuie, in medie, 8,7 euro pe luna pentru activitati culturale si de recreere
Romanii cheltuie, in medie, 8,7 euro pe luna pentru activitati culturale si de recreere

Romanii cheltuie, in medie, 8,7 euro pe luna pentru activitati culturale si de recreere

0

Oferta de divertisment din centrele comerciale se afla in topul preferintelor consumatorilor din Europa Centrala si de Est

 Segmentul de divertisment s-a dezvoltat masiv in ultimii ani in regiunea Europei Centrale si de Est (ECE). Analiza a 13 tari[1] arata ca oferta din centrele comerciale este dominata de cinematografe si multiplexuri (peste 452) si sali de fitness. Consumatorii cehi cheltuie cel mai mult pe activitati culturale si de recreere – 38,2 euro pe luna – in timp ce Romania se afla pe locul 8 din 13, cu cheltuieli medii lunare de 8,7 euro, conform celui mai recent raport al companiei de consultanta imobiliara Colliers International.

Dezvoltatorii si proprietarii de centre comerciale sunt din ce in ce mai constienti ca o oferta de divertisment atractiva este o parte indispensabila a oricarui centru comercial pentru a contrabalansa interesul consumatorilor pentru comertul online. De regula, zona de divertisment poate include cinema/multiplex, sali de fitness, locuri de joaca pentru copii sau centre de divertisment care ofera servicii complexe, precum bowling, scoala de dans, escape room, mini golf, biblioteca, parc de trambuline, scoala de acrobatie, club de muzica, club de lupte.

In Romania, puterea medie de cumparare s-a dublat in ultimul deceniu si a dus la o crestere semnificativa a consumului, concentrat tot mai mult pe divertisment. In consecinta, unele dintre cele mai noi centre comerciale ofera peste 20% din suprafata inchiriabila pentru zonele de food court si divertisment, mai mult decat dublu fata de acum 10 ani, iar tendinta este de crestere, pana la 30%. In proiectele mari sau mixte, acest procent poate creste”, a declarat Venera Munjev, Senior Associate Retail Agency in cadrul Colliers International Romania.

Dintre toti locuitorii celor 13 tari ECE, cehii cheltuie cel mai mult pentru activitati culturale si de recreere – media este de 38,2 euro pe luna. Cehia este urmata de Letonia (35,6 euro), Slovacia (22,5 euro) si Polonia (17,9 euro). Romania se afla pe locul 8 din 13, cu cheltuieli medii lunare de 8,7 euro.

Exista doua explicatii pentru aceasta medie relativ mica a cheltuielilor cu recreerea si cultura: 1) Romania are al doilea cel mai redus grad de urbanizare din Uniunea Europeana (54% din romani traiesc la oras versus 80% in Europa de Vest) si 2) media include deopotriva unele din cele mai dezvoltate orase din aceasta zona a Europei – Bucuresti, Cluj-Napoca – alaturi de unele din cele mai sarace din UE. Cu alte cuvinte, diferenta dintre Bucuresti si Varsovia sau Budapesta este sensibil mai redusa decat sugereaza aceste cifre”, a completat Silviu Pop, Head of Research in cadrul Colliers International Romania.

Cinematografele si salile de fitness domina piata de divertisment din centrele comerciale din regiunea ECE

Conform raportului Colliers, exista peste 452 de cinematografe si multiplexuri in centrele comerciale din 13 tari ECE. Polonia si Romania conduc clasamentul, cu 125, respectiv 93 de astfel de spatii. Raportat la populatie, in Polonia exista cate un cinema modern la aproape 370.000 locuitori, in timp ce in Romania, raportul este la 210.000 locuitori.

De asemenea, calcule bazate pe salariul mediu brut arata ca, pentru a putea cumpara un bilet la cinema, romanii trebuie sa lucreze in jur de 48 de minute. Aceasta durata este printre cele mai mici, comparativ cu celelalte 12 tari: de exemplu, in acelasi scop, polonezii lucreaza o ora si trei minute, cehii, o ora si cinci minute, in timp ce albanezii lucreaza cel mai mult – o ora si 48 de minute.

Romania ocupa locul doi in ceea ce priveste salile de fitness (42), dupa Polonia (115), si locul trei in ceea ce priveste numarul de locuri de joaca pentru copii din centre comerciale (60), dupa Polonia (128) si Ucraina (71).

In Romania, spatiile indoor raman in continuare cele mai vizate si cele mai profitabile, in timp ce schemele de petrecere a timpului liber in exterior pot fi implementate doar in caz exceptional. Motivul principal este clima temperat continentala care expune la un risc foarte mare un proiect outdoor, oferind maximum 4-6 luni pe an pentru operare efectiva. Totodata, puterea de cumparare a romanilor nu a atins inca un nivel care sa poata sustine proiecte mari, incidenta accesarii parcurilor tematice fiind redusa, in medie la o frecventa de doua sau trei ori pe an. Lipsa turismului sustinut este al treilea motiv major pentru care operatorii de centre de divertisment au nevoie de parteneriatul centrelor comerciale. Orase precum Bucuresti, Cluj, Iasi, Brasov sau Constanta sunt in mare parte vizate de tineri care vin pe perioada weekendurilor, a festivalurilor sau a sezonului de vara / iarna pentru activitati specifice”, a incheiat Venera Munjev.

Despre Colliers International

Colliers International Group Inc. (NASDAQ: CIGI) (TSX: CIGI) este unul dintre liderii globali in domeniul consultantei imobiliare si al managementului investitiilor. Cu operatiuni in 68 de tari, cei 14.000 specialisti intreprinzatori lucreaza impreuna pentru a oferi consultanta si servicii de specialitate pentru a maximiza valoarea proprietatii pentru chiriasi, proprietari si investitori. Timp de peste 20 de ani, echipa noastra experimentata de management, care detine peste 40% din capitalul nostru, a oferit actionarilor cele mai mari randamente anualizate din industrie. In 2018, veniturile corporate au fost de 2,8 miliarde de dolari (3,3 miliarde de dolari inclusiv afiliatii), cu active gestionate de peste 26 miliarde de dolari. Pentru mai multe detalii despre Colliers International puteti accesa Colliers.com sau ne puteti urmari pe Facebook, LinkedIn, Instagram si Twitter (@Colliers_EMEA).

Pentru mai multe informatii, va rugam contactati:
Adina Harabagiu
Email : adina.harabagiu@colliers.com
Phone : +40 752 845 634

[1] Albania, Belarus, Bulgaria, Croatia, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Ucraina