Home Topics Comunicate de presa Piata imobiliara in primele noua luni
Piata imobiliara in primele noua luni

Piata imobiliara in primele noua luni

0
  • Companiile au inchiriat circa 290.000 mp de spatii birouri in Bucuresti
  • 11 branduri de retail au intrat pe piata din Romania
  • Cererea noua a generat aproape jumatate din tranzactiile cu spatii industriale

Piata imobiliara locala a continuat sa inregistreze o evolutie pozitiva si in cel de-al treilea trimestru din 2019, pe toate cele trei sectoare de leasing, arata datele CBRE Research. In primele noua luni ale anului, s-au tranzactionat aproximativ 290.000 mp pe segmentul de birouri, motorul cererii ramanand companiile din IT&C si industria financiara, in timp ce pe piata de retail un numar de 11 branduri au ales sa fie  prezente in Romania, printre care Victoria’s Secret si Burger King, consiliate de CBRE.

Piata de birouri:

  • Companiile din domeniile IT&C si financiar au generat peste 60% din cererea totala
  • Vestul si centrul Capitalei, preferate de jumatate dintre chiriasi

Pe piata spatiilor de birouri, in trimestrul al treilea, companiile au inchiriat  peste 84.000 mp, din care 80% a reprezentat cererea neta, excluzand astfel tranzactiile de tipul renegocieri si reinnoiri de contracte. Cererea din trimestrul al treilea este in crestere cu 15% fata de aceeasi perioada a anului trecut, arata datele CBRE Research. Per total, in primele trei trimestre din 2019 a fost tranzactionata o suprafata de circa 288.000 mp la nivelul Capitalei, cu 17% mai mult decat valoarea inregistrata pentru primele trei trimestre din 2018.

„Analizam in detaliu cererea din piata de birouri, mergand mai departe de traditionala masurare a ofertei si suntem atenti la profilul companiilor si la nevoile angajatilor ca si ocupanti de spatii si membri ai comunitatilor din cladirile de birouri. In primele noua luni din 2019, cea mai mare cerere pentru inchirierile de spatii de birouri a provenit din partea companiilor din sectoarele Computers & Hi-Tech (47% din cerere) si financiar (16%), care au tranzactionat spatii pentru un total de 13.500, respectiv 4.700 de angajati. In ceea ce priveste zonele cele mai dinamice, acestea au fost vestul Bucurestiului (cu 31% din volumul tranzactionat) urmat de centru (cu 21%) iar apoi de nord si Pipera (cu cate 19%)”, explica Tudor Ionescu, Head of Advisory & Transaction Services, Office, CBRE Romania.

Stocul total de spatii moderne de birouri din Bucuresti a ajuns la finalul primelor trei trimestre din 2019 la aproximativ 3,16 milioane mp, peste jumatate fiind cladiri de birouri de clasa A, cu o rata generala de neocupare de 9,3%, in crestere usoara fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Din aceasta suprafata, circa 60.000 mp de birouri au fost livrati in trimestrul al treilea, prin intermediul a doua proiecte: Expo Business Park, dezvoltat de Portland Trust in zona Expozitiei din nordul Capitalei si The Light, dezvoltat de River Development in zona statiei de metrou Politehnica, din vestul Bucurestiului. In prezent, vestul si nordul Bucurestiului gazduiesc 50% din stocul total de spatii de clasa A, potrivit datelor CBRE Research.

Pana la finalul anului, in Bucuresti se estimeaza finalizarea a inca 81.600 mp de birouri in sase proiecte, circa 40% din aceasta suprafata fiind deja pre-inchiriata. In perioada 2020 – 2021 sunt asteptati sa fie finalizati 622.000 mp in 26 de proiecte de birouri, 17% din suprafata fiind pre-contractata.

Piata de retail in primele trei trimestre:

  • 11 noi branduri au intrat pe piata din Romania
  • 66.000 mp de retail au fost livrati, peste 90% fiind in orasele regionale

Pe piata de retail din Romania, 11 noi branduri si-au facut intrarea in primele noua luni, dintre care patru doar in trimestru al treilea, potrivit informatiilor CBRE Research.

„Dupa ce in prima jumatate a anului am asistat la intrarea unor branduri precum Victoria’s Secret sau Topshop Topman, in ultimele trei luni alte nume au decis sa intre in Romania, mai precis  Burger King, Falconeri, Marc O’Polo si Longines. Aceste noi branduri au ales Bucurestiul pentru prima locatie si au preferat de obicei proiectele de tip centru comercial”, a declarat Carmen Ravon, Head of Advisory & Transaction Services, Retail, CBRE Romania, companie care a consiliat Victoria’s Secret si Burger King in procesul de intrare pe piata locala.

La nivel national, stocul de retail a ajuns la 3,65 milioane mp dupa ce in primele trei trimestre au fost livrati 66.200 mp in cadrul unui parc de retail si a trei extinderi, 91% din suprafata noua fiind situata in orasele regionale. Pentru trimestru al patrulea, CBRE Research estimeaza a fi finalizata o suprafata 130.800 mp de retail cumulata in sase noi proiecte si doua extinderi, 97% din livrari fiind, de asemenea, in orasele regionale.

„Orase precum Sibiu, Brasov, Targoviste si Targu Mures urmeaza sa atraga noi spatii de retail pana la finalul anului 2020, in timp ce Oradea sau Timisoara au deja cea mai mare densitate la nivel national, de 657, respectiv 604 mp de retail per mia de locuitori. Desi apropiate din punct de vedere al densitatii, diferenta dintre aceste ultimele doua orase este data de tipul de proiecte, in Oradea fiind aproape egal raportul dintre centre comerciale si parcuri de retail, in timp ce in Timisoara doar 15% sunt parcuri de retail versus 85% centre comerciale”, a completat Carmen Ravon.

Piata de spatii industriale: cererea noua a generat peste 50% din tranzactii

Pe piata de spatii industriale, in primele trei trimestre a fost tranzactionata o suprafata totala de 326.000 mp la nivel national, in crestere cu 17% fata de aceeasi perioada a anului trecut, arata datele CBRE Research.

„Daca analizam tipologia tranzactiilor, observam ca la nivelul primelor trei trimestre, cel mai des intalnite au fost tranzactiile care au reprezentat cerere noua (45% din volumul tranzactionat), ceea ce ne transmite un apetit ridicat pentru noi spatii industriale. In ultimul trimestru, am asistat la un interes crescut pentru tranzactiile de pre-inchiriere, care au cumulat peste jumatate din totalul tranzactiilor. Bucuresti – Ilfov a ramas cea mai cautata zona in primele noua luni, urmata indeaproape, in special in ultimele trei luni, de orasele din sudul tarii, care au absorbit 35% din volumul inchiriat”, a afirmat Andrei Jerca, Head of Industrial Services, CBRE Romania.

Stocul de spatii industriale de clasa A si B a ajuns la 4,3 milioane mp la finalul primelor noua luni din 2019, dupa ce in perioada iulie – septembrie inclusiv au fost finalizati circa 186.000 mp in 11 proiecte industriale. Pana la finalul anului, potrivit datelor CBRE Research, urmeaza a fi livrati inca 75.000 mp de spatii industriale, in sapte proiecte, circa 72% din suprafata fiind deja pre-inchiriata.

CBRE Romania, prin departamentul CBRE Research, realizeaza constant ample studii si rapoarte de piata dedicate diferitelor segmente imobiliare in care compania este activa: spatii de birouri, spatii de retail si industriale, atat pentru dezvoltatori si investitori, cat si pentru chiriasi sau companii care analizeaza intrarea pe piata din Romania.

Despre CBRE

CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), Fortune 500 si S&P 500 cu sediul central in Los Angeles este cea mai mare companie de servicii comerciale si investitii in real estate din lume, pe baza veniturilor din 2018. Compania are peste 90.000 de angajati (fara a include afiliatii), raspunde nevoilor dezvoltatorilor imobiliari si deserveste proprietari si chiriasi prin intermediul celor peste 480 de birouri (excluzand filialele) din intreaga lume. In Romania, CBRE ofera o gama extinsa de servicii integrate, inclusiv administrare si coordonare de tranzactii si management de proiecte, servicii de design and build, managementul proprietatii, administrarea investitiilor, evaluare, inchiriere de proprietati, consultanta strategica, vanzari de proprietati, servicii ipotecare si servicii de dezvoltare. Pentru mai multe informatii, va rugam accesati www.cbre.ro sau descarcati aplicatia CUE by CBRE din App Store sau Google Play.