Home Topics Comunicate de presa AHK Business Outlook: Situatia actuala a companiilor este buna, perspectivele raman insa marcate de nesiguranta
AHK Business Outlook: Situatia actuala a companiilor este buna, perspectivele raman insa marcate de nesiguranta

AHK Business Outlook: Situatia actuala a companiilor este buna, perspectivele raman insa marcate de nesiguranta

0

Provocarile pentru companii sunt inca numeroase dupa aproape doi ani de pandemie Corona, dar situatia actuala a companiilor s-a imbunatatit semnificativ fata de anul trecut. Acest lucru reiese din actualul sondaj de opinie realizat de AHK Romania in octombrie 2021. Din acesta reiese evaluarea actuala a situatiei economice si a afacerilor companiilor, dar ofera si o imagine de ansamblu asupra celor mai importanti factori de risc pentru dezvoltarea afacerilor din punctul de vedere al companiilor, atat in general, cat si din cauza pandemiei Corona.

Situatia actuala a companiilor cu capital german din Romania s-a imbunatatit, iar majoritatea considera ca aceasta este „buna” (peste 67%, 2020: 35%). Peste 22% dintre respondenti declara ca situatia companiei pe care o reprezinta este satisfacatoare, iar restul de 10% considera ca situatia este dificila (2020: 9,6%). „Cu toate acestea, situatia actuala a companiilor trebuie privita si in contextul in care trebuie sa ne intrebam cat de mult se datoreaza efectelor preturilor si cat de mult efectelor volumelor. Problemele legate de pret si de disponibilitate vor continua probabil pana in a doua jumatate a anului 2022. Corona a dus la „perturbari de ritm” considerabile, iar motorul economiei globale inca scartaie pe alocuri”, este de parere Sebastian Metz, Director general si Membru in Consiliul Director al AHK Romania

In ce priveste evolutia activitatii, companiile sunt din nou mai optimiste in aceasta toamna. Doar 10% dintre cei chestionati cred in continuare ca activitatea lor se va deteriora in urmatoarele 12 luni (2020: 25,5%). Mai mult de 42% se asteapta la o imbunatatire (2020: 26,6%), iar 47% nu vad nicio schimbare.

Evolutia economica locala in urmatoarele 12 luni este neschimbata pentru jumatate dintre respondenti. 20,4% se asteapta la o imbunatatire conjuncturala (2020: 24,4%), in timp ce numarul pesimistilor a scazut: 30,6% vad o deteriorare a evolutiei conjuncturii economiei locale (2020: 44,7%).

Este incurajator faptul ca majoritatea companiilor sunt din nou dispuse sa angajeze personal. Un numar semnificativ mai mare de companii (40,8%) intentioneaza sa creasca numarul de angajati, comparativ cu 2020 (17%). Pentru 42% dintre respondenti, numarul de angajati va ramane la acelasi nivel (2020: 60,6%) si doar 16,3% dintre cei chestionati spun ca intentioneaza sa faca mai putine angajari (2020: 22,3%). Datorita imbunatatirii situatiei economice, creste si dorinta de a face din nou investitii. Pentru urmatoarele 12 luni, 36,7% dintre companii isi propun cheltuieli de investitii mai mari (2020: 11,7%). 32,7% sunt de parere ca aceste cheltuieli nu se vor modifica (2020: 40,4%) si doar 18,4% vad investitii mai mici (2020: 33%). Soldul (diferenta din raspunsuri negative si pozitive) urca la 21 de puncte dupa minimul de anul trecut (minus 21).

In ceea ce priveste factorii de risc economic, cresterea preturilor la materii prime si energie, dar si costurile cu forta de munca si lipsa de personal calificat reprezinta cea mai mare ingrijorare pentru companii. Actuala criza guvernamentala nu este reflectata in sondaj, deoarece aceasta a inceput dupa derularea sondajului. Cu toate acestea, 41,7% dintre respondenti considera conditiile-cadru politico-economice drept un factor de risc. Din interactiunea noastra zilnica cu reprezentantii companiilor, putem confirma acest lucru, iar acest factor de risc ar putea creste semnificativ din cauza evenimentelor actuale. „Situatia politica actuala determina incertitudine pentru companiile germane din Romania. Dezbaterea actuala privind modificarile fiscale nu este deloc oportuna. Nu putem decat sa solicitam in mod repetat tuturor factorilor de decizie politica sa asigure previzibilitatea si, prin urmare, increderea intr-un climat de afaceri favorabil mediului de afaceri si sa continue agenda de reforme pentru a face ca Romania, ca amplasament investitional, sa fie pregatita pentru viitor si sa poata utiliza fondurile europene disponibile. Aceste investitii, de care este nevoie urgenta, vor oferi impulsurile necesare cresterii economice”, explica Andreas Lier, Presedintele AHK Romania.

Pe fondul pandemiei de Coronavirus, restrictiile de calatorie si blocajele de aprovizionare pun cele mai mari probleme companiilor. Cererea de produse/servicii si investitiile pierd din importanta. Problemele din lanturile internationale de aprovizionare dureaza deja de cateva luni. Companiile resimt blocajele de aprovizionare si cresterile de preturi, in special la otel si mase plastice, dar nici aluminiul si lemnul nu pot fi achizitionate in cantitati suficiente. Prin urmare, peste 36% dintre respondenti cauta noi furnizori, astfel incat activitatile lor comerciale si, prin urmare, evolutia economica ulterioara sa nu fie afectate.

AHK Romania a participat pentru a saptea oara consecutiv la sondajul „AHK World Business Outlook”, coordonat de Uniunea Camerelor Comert si Industrie din Germania (DIHK). Companii din intreaga lume au fost chestionate in legatura cu planurile de investitii si ocuparea fortei de munca, dar si despre cei mai importanti factori de risc in afaceri din fiecare tara. Din Romania au participat anul acesta 49 de companii, mai mult de jumatate dintre acestea fiind active in industrie si constructii (40,8%), peste 40% in servicii, iar restul companiilor provin din domeniul comertului. Sondajul s-a desfasurat in perioada 22 septembrie – 15 octombrie 2021.

 

 

Despre AHK Romania

AHK Romania este reprezentanta oficiala a economiei germane si totodata cea mai mare Camera de comert bilaterala din Romania. Infiintata in 2002, AHK numara peste 550 de firme-membre si ofera companiilor o platforma importanta pentru networking, schimb de informatii si experiente. Prin serviciile pe care le ofera si prin evenimentele pe care le organizeaza, AHK Romania sustine activ companiile germane la intrarea lor pe piata romaneasca si este totodata partener al firmelor romanesti interesate de piata germana.

Mai multe informatii gasiti in pagina de internet: www.ahkrumaenien.ro.