Home Topics Comunicate de presa AHK Business Outlook: O revenire a conjuncturii abia in 2022
AHK Business Outlook: O revenire a conjuncturii abia in 2022

AHK Business Outlook: O revenire a conjuncturii abia in 2022

0

Pandemia cauzata de coronavirus pune in prezent o mare presiune asupra companiilor. Acest lucru reiese si din sondajul realizat de AHK Romania in luna octombrie 2020. Chestionarul are in vedere atat evaluarea situatiei conjuncturale si situatia companiilor, dar ofera si o privire de ansamblu asupra principalilor factori de risc economic din perspectiva companiilor, in general, dar si raportata la actuala criza. „Situatia generala a companiilor s-a inrautatit, dar majoritatea companiilor germane din Romania vad totusi oportunitatile in criza actuala si accepta provocarile. Criza Corona are mai ales un rol de catalizator pentru schimbarile structurale existente in toate sectoarele economice. Ritmul si presiunea pentru schimbare sunt in mod clar in crestere”, este de parere Sebastian Metz, Director general AHK Romania.

Situatia actuala a companiilor germane din Romania este apreciata de majoritatea respondentilor ca fiind „satisfacatoare”. Din sondaj reiese ca doar 35% din firmele germane apreciaza situatia propriei companii ca fiind buna, mult mai putine fata de toamna anului trecut (2019: 60%). Peste 55% dintre respondenti o considera satisfacatoare, iar restul de 9,6% apreciaza situatia actuala in care se afla compania ca fiind dificila (2019: 8,3%).

In ce priveste evolutia activitatii, companiile sunt mai putin increzatoare in aceasta toamna, ceea ce este de inteles pe fondul nesigurantei provocate de pandemie. Doar un sfert (26%) dintre companiile chestionate sunt de parere ca activitatea lor va evolua mai bine in urmatoarele 12 luni (2019: 35%), in timp ce 25% sunt de parere ca evolutia activitati lor in Romania va fi mai slaba (2019: 13,3%).

Referitor la situatia conjuncturii in urmatoarele 12 luni, peste 40% dintre cei chestionati se asteapta la o evolutie negativa (2019: 30,5%), aproape un sfert sunt optimisti si cred intr-o revenire conjuncturala pe termen mediu. 31% nu se asteapta la vreo schimbare (2019: 57,6%). La intrebarea, cand estimeaza ca isi va reveni economia romaneasca, peste 58% dintre respondenti se asteapta la o revenire abia in 2022 sau chiar mai tarziu. „Drumul spre redresarea economica ramane stancos si pavat cu multe incertitudini. Programele de sprijin guvernamental ar trebui sa tina seama de acest aspect si, de exemplu, sa extinda noul program de munca flexibila, Kurzarbeit”, spune Sebastian Metz.

Numarul angajatilor se mentine la acelasi nivel, potrivit a 60,6% dintre respondenti. Semnificativ mai putine companii decat in anul precedent spun ca vor sa continue angajarile (2020: 17%, 2019: 33%). In ceea ce priveste intentiile de investitii in urmatoarele 12 luni, 40,4% dintre companii spun ca acestea nu se vor schimba (toamna anului 2019: 40%), doar 11,7% vad cheltuieli de investitii mai mari (2019: 22%). Soldul (diferenta dintre raspunsurile pozitive si cele negative) coboara de la 5 la minus 21 de puncte la un minim absolut.

In ceea ce priveste factorii de risc economic din punctul de vedere al companiilor, anul acesta s-a schimbat ponderea. Principalul risc in prezent este cererea scazuta de produse si servicii, urmata de conditiile-cadru politico-economice. In anii precedenti, cei mai importanti factori de risc au fost lipsa fortei de munca si costurile cu forta de munca.

Pe fondul pandemiei provocata de Coronavirus, restrictiile de calatorie si lipsa investitiilor influenteaza cel mai mult activitatea companiilor. Cele mai utilizate masuri pe care le iau companiile pentru a face fata situatiei actuale sunt digitalizarea, reducerea costurilor si amanarea sau anularea investitiilor. Pentru companiile germane din Romania, Germania si Uniunea Europeana sunt regiunile de interes pentru cautarea de furnizori, dar si pentru stabilirea unor noi amplasamente investitionale.

 

AHK Romania a participat pentru a sasea oara consecutiv la sondajul „AHK World Business Outlook” coordonat de Uniunea Camerelor Comert si Industrie din Germania (DIHK). Companii din intreaga lume au fost intrebate despre planurile de investitii si ocuparea fortei de munca si despre cei mai importanti factori de risc in afaceri din fiecare tara. In acest an, chestionarul a cuprins si intrebari cu privire la situatia si dezvoltarea economica pe fondul pandemiei Corona. Din Romania au participat 94 de companii, mai mult de jumatate dintre acestea fiind active in industrie si constructii (52,7%), peste 30% in servicii, iar restul companiilor din domeniul comertului. Sondajul s-a desfasurat in perioada 1-19 octombrie 2020.