Home Articole Reinventarea relatiei cu angajatii in 2024. Perfomanta si rezultate intr-un mediu economic provocator
Reinventarea relatiei cu angajatii in 2024. Perfomanta si rezultate intr-un mediu economic provocator

Reinventarea relatiei cu angajatii in 2024. Perfomanta si rezultate intr-un mediu economic provocator

0

Intr-o piata a muncii competitiva si provocatoare, companiile din Romania se preocupa din ce in ce mai mult de modalitati creative prin care sa atraga si sa mentina talente valoroase pe termen lung. Schimbarile constante in economie si tehnologie necesita o adaptabilitate rapida din partea angajatilor si a companiilor, punând accent crescut pe dezvoltarea competentelor si reinventarea relatiilor de munca. In 2024, transformarea culturii organizationale prin intermediul creativitatii, psihologiei pozitive si leadership-ului inspirational sunt esentiale pentru a obtine performanta dorita intr-un mediu economic volatil. Aceasta impune o reevaluare a strategiilor de gestionare a resurselor umane si a relatiei cu angajatii.

In contextul schimbarii continue, liderii din domeniul resurselor umane se pregatesc constant, aducand cele mai bune idei si solutii pentru provocarile viitorului muncii. Rolul oamenilor de HR in companii s-a schimbat semnificativ in ultimii ani, de la simpli administratori de contracte de munca, decizii, pontaje, state de salarii, adeverinte, la agenti ai schimbarii si promotori ai unei culturi organizationale pozitive si incluzive.

Am remarcat creativitatea si dorinta de inovatie in companiile din Romania, invitatii prezentand pe parcursul evenimentului concepte innovative in domeniul resurselor umane. Chiar daca imprumutam conceptele din strainatate, faptul ca le adaptam la mediul de afaceri si cultural din Romania consider ca este foarte valoros. Facand parte din generatia Y, am si eu tendinta de a ma hrani intelectual si a aprecia mai mult studiile, noile concepte si ideile inovatoare internationale, insa ele trebuie aplicate la contextual autohton pentru a fi implementate cu o mai mare usurinta si a obtine rezultatele dorite.

Mi-am propus sa impartasesc cu voi in acest articol cateva informatii relevante, ce mi-au atras atentia pe parcursul evenimentului HR Uncovered care a avut loc la Bucuresti in data de 22. septembrie 2023, la care am participat cu deosebita placere, din dorinta de a ajuta organizatiile sa obtina rezultate mai bune cu echipele lor.

Diferenta dintre cocreare si lucrul in echipa: lucrul in echipa a devenit un concept foarte general, cocrearea merge mult mai in profunzime, fiind acea stare in care membrii unei echipe lucreaza ca un intreg, sunt prezenti, intr-o stare de flux din care rezulta idei si proiecte extraordinare. Din ce in ce mai mult citesc despre si experimentez starea de flux in ultima perioada, este un concept despre care vorbesc psihologi consacrati precum Mihaly Csikszentmihalyi, Jeanne Nakamura sau Susan A. Jackson in scrierile lor dar si Steven Kotler, jurnalist, autor si antreprenor american cunoscut pentru scrierile sale pe teme legate de performanta umana, tehnologie si explorarea limitelor potentialului uman. Intr-una dintre cele mai cunoscute carti ale sale „The Rise of Superman: Decoding the Science of Ultimate Human Performance,” Kotler exploreaza modul in care sportivii extremi si alti performeri de varf ating niveluri extraordinare de performanta si experimenteaza starea de flux in timpul activitatilor lor. Kotler este, de asemenea, cunoscut pentru promovarea conceptului de „flux” si pentru munca sa in domeniul neurostiintei si al performantei umane. El a fost implicat in cercetari si proiecte care exploreaza modul in care oamenii pot atinge si mentine aceasta stare de flux pentru a-si imbunatati performanta si a atinge obiectivele lor.

Cunoscand informatii despre cum ajung echipele sa cocreeze ajuta foarte mult oamenii de resurse umane din organzatiile din Romania, fiind astfel capabi sa determine o productivitate sporita in randul angajatilor si managerilor.

Focus pe proces vs. focus pe rezultate: Participantii au discutat despre importanta concentrarii pe proces si dezvoltarea continua a angajatilor in locul atingerii doar a obiectivelor. Companiile vor rezultate. In calitate de fondator al unei companii de HR, ma regasesc in aceasta situatie. Insa am inteles de-a lungul timpului, ca aceste doua concepte trebuie privite impreuna, nu individual. Mai exact ne concentam asupra rezultatului la care vrem sa ajungem, palpabil si cuantificabil, de obicei il masuram in cifre, apoi plecand de la acel rezultat dezirabil ne concentam pe proces. In practica se intampla ca rezultatul sa nu fie atins in proportie de 100% ceea ce este ok, dar daca nu ne setam de la inceput un rezultat, o tinta, nu stim asupra carui process sa ne indreptam atentia. Este ca atinci cand plecam de acasa dimineata dar nu stim incotro vrem sa ajungem. Cum ajungem la rezultat? De obicei sunt mai multe metode, iar in aceast stadiu atentia este indreptata asupra procesului.

Identificarea scopului personal al candidatului in procesul de recrutare: S-a evidentiat necesitatea de a descoperi scopul personal al candidatilor in faza de interviu, pentru a asigura o potrivire culturala intre candidat si organizatie. Ma ocup de recrutare de mai bine de 13 ani, timp in care am trecut prin mai multe faze de evolutie, de la intrebari structurate la metode intuitive. Pot spune ca in prim plan au revenit valorile: valorile individuale si valorile organizationale. Ca si recrutor discut aceste aspecte atat cu antreprenorii cat si cu candidatii. Discutia despre valori ma duce mai aproape de identificarea scopului personal. Pentru ca, din valori se revarsa si scopul personal. Dar nu intotdeauna a fost asa, acum 5 ani de exmplu, nu puneam valoare pe aceste aspecte. In prezent stiu ca daca un angajat nu se identifica cu valorile companiei sansele ca el/ea sa ramana pe termen lung in organizatie scad, iar companiile isi doresc oameni buni pe termen lung, retentia este cea mai eficienta forma de recrutare.

Importanta personalitatii recruterului: Recruterii au fost mentionati de catre specialistii HR ca fiind oglinda a companiei, iar personalitatea, starea de bine si caracterul acestora au un impact semnificativ in atragerea candidatilor valorosi. Este esential! Am intalnit oameni in functii de conducere din companii care stiu cat de importanta este atitudinea lor in fata candidatilor. Inafara de oferta salariala, un candidat va alege compania in functie de cat de bine s-a simtit in discutia cu recrutorul. Daca avem un recrutor nervos, plictist, oboist, frustrat nu avem cum sa atragem talente in acea companie. Pentru mine, ca si recrutor extern este foarte importanta colaborarea eficienta cu recruterii interni ai companiei.

Onboarding-ul si importanta inceputului calatoriei organizationale: Evenimentul a evidentiat necesitatea crearii unui mediu prietenos si sustinator pentru noii angajati ce accentueaza retentia si angajamentul acestora. Un antreprenor roman a povestit pe parcrusul discutiilor cum in compania sa procesul de onboarding este sustinut in mare parte de roboti. Fatul ca, companiile romane implementeaza noua tehnologie AI in procesul de onboarding este de laudat insa, dupa parerea mea latura emotionala, colaborarea, contactul cu un mentor, nu trebuie lasate la o parte. In munca 80% reprezinta emotional si doar 20% tehnic. In contextul in care vorbim despre apartamenta la comunitate acest aspect ar trebui dupa parerea mea redus la anumite aspecte minore de ordin tehnic si nu extins la tot ceea ce implica procesul de onboarding.

Adaptarea la schimbare si starea de bine a angajatilor

Intr-o lume in care munca de acasa devine tot mai obisnuita, evenimentul a pus accentul pe necesitatea adaptarii si pe importanta starii de bine a angajatilor, wellbeing. Cultura organizationala sanatoasa si transparenta a fost considerata esentiala, iar ideile inovatoare, precum un program de compasiune implementat de unii antreprenori, a fost prezentat ca si metoda de imbunatatire a starii de bine a angajatilor. M-am bucurat faptul ca unii antreprenorii valorizeaza fiecare om din compania lor si accepta gradul de vulnerabilitate al fiecarui individ.

Diferentele intre generatii si tipurile de generatii prezente in companii a fost un alt subiect discutat la eveniment de catre specialistii HR.  Organizatiile medii si mari gestioneze o forta de munca formata din diverse generatii, cum ar fi Baby Boomers, Generatia X, Generatia Y (sau Millennials), Generatia Z. Fiecare dintre aceste generatii aduce cu ea propriile similitudini de mentalitate asupra vietii, valori, abordari fata de munca si preferinte. Sunt adepta conceptului  ‘fiecare individ este unic si special’’ insa este normal sa existe diferente intre modul de gandire, obisnuite, valori intre generatii.  Pentru a crea un mediu de lucru armonios si pentru a stimula colaborarea intergenerationala, liderii si departamentele de resurse umane trebuie sa inteleaga aceste diferente si sa dezvolte strategii eficiente de gestionare a diversitatii generale pentru a valorifica potentialul fiecarui om, indiferent de generatia din care face parte in cadrul organizatiei. Aspectul cel mai relevant care a iesit in vedere pe parcursul evenimentului este acela ca desi suntem diferiti cu totii avem de invatat foarte mult unii de la altii. Pentru mine, importante sunt curiozitatea, intelegerea, deschiderea, conexiunea dintre oameni la nivel de suflet.

Programele de coaching pentru angajati

Programele de coaching oferite de companii pentru dezvoltarea angajatilor reprezinta o initiativa extrem de valoroasa in mediul de afaceri contemporan. Aceste programe sunt concepute pentru a sprijini cresterea profesionala si personala exponentiala a angajatilor dar si a managerilor si a oamenilor aflati la conducerea companiilor. Coaching-ul furnizeaza instrumentele si resursele necesare pentru ca oamenii, indiferent de rolul lor in companie, sa isi atinga potentialul maxim. Coaching-ul poate acoperi o gama variata de domenii, se refera la toate aspectele vietii, inclusiv dezvoltarea abilitatilor de leadership, gestionarea stresului, imbunatatirea comunicarii si echilibrarea vietii profesionale cu cea personala, creaza acel spatiu unde cresterea si evolutia personala devin inevitabile. Faptul ca, companiile recunosc din ce in ce mai mult importanta acestor programe de dezvoltare este pentru mine imbucurator, deoarece ajuta la cresterea capacitatii oamenilor de a trai o viata implinita si la imbunatatirea performantei individuale si de echipa. Astfel de programe demonstreaza angajamentul organizatiilor fata de dezvoltarea si succesul angajatilor lor, contribuind la crearea unui mediu de lucru motivant si favorabil dezvoltarii continue. Am descoperit beneficiile coachingului acum 2 ani facand coaching in primul rand pentru mine, in calitate de antreprenor, ulterior am inceput sa sustin oamenii in coaching de cariera, candidati aflati in cautarea unui job, oameni care isi doresc o schimbare in cariera sau care isi doresc evolutie profesionala in compania la care lucreaza. Rezultatele, schimbarile, evolutia  oamenilor ma implinesc si ma determina sa continui.

Concluzie

Evenimentul HR Uncovered 2023 a fost pentru mine o experienta interesanta pe parcursul careia am avut multe insight-uri legate de noile practici din domeniul resurselor umane, am cunoscut specialisti deosebiti, directori de departamente din companii din Romania si antreprenori pasionati de starea de bine a oamenilor din companiile lor, dornici si deschisi sa investeasca timp si resurse in dezvoltarea angajatilor lor, a fost o reala bucurie sa fiu alaturi de ei si sa le ascult povestile de success.

Majoritatea specialistilor HR au pus accent pe importanta comunicarii intre conducerea companiei si celelalte departamente, pe lucrul in echipa. Lafel ca spitele de la roata, daca lipseste o spita, procesul nu se mai desfasoara cu acceasi usurinta. Asadar implicarea, lucrul in echipa la nivel micro dar si interdepartamental intr-o companie sunt esentiale. Oamenii din departamentul HR au responsabilitatea de a crea, conduce si pune in practica o cultura sanatoasa, de a spori retentia angajatilor si de a contribui la cresterea fericirii si productivitatii acestora la locul de munca insa in egala masura este necesar ca ei sa se concenteze si asupra productivitatii si eficientei pentru ca balanta sa fie echilibrata.

Ca si antreprenori depunem eforturi ca angajatii sa se simta cat mai bine la lucru, dar avem nevoie de implicare, ca munca sa fie productiva si eficienta, asadar efortul este necesar sa fie comun atat din partea angajatorului cat si al angajatului. Uneori oamenilor nu li se explica destul de bine aceste aspecte. Aducand in mod frecvent aceste aspecte la lumina cred ca putem forma o schimbare de mentalitate favorabila asupra atitudiniii angajatilor la locul de munca.

Din perspectiva mea de om de resurse umane, succesul unei organizatii este despre implicarea oamenilor, atentia pe care o acordam angajatilor nostri, despre comunicare, atitudine si inteligenta pozitiva, intelegere si deschidere catre nou, leadership eficient aplicat, constientizare, colaborare si reinventare continua.

Irina Cherry

Founder & CEO

 

 

 

 

irinapeneatrust@gmail.com
+40.724.519.070

LinkedIn

Facebook

Vezi si alte Articole Irina Penea Trust