Home Topics Evenimente, Targuri Concluziile editiei „Positive Business – a talk about ESG, sustainabilty and positive impact in business” din 2023
Concluziile editiei „Positive Business – a talk about ESG, sustainabilty and positive impact in business” din 2023

Concluziile editiei „Positive Business – a talk about ESG, sustainabilty and positive impact in business” din 2023

0

Sustenabilitatea trebuie sa inceapa din interiorul companiei si toti oamenii din companie trebuie sa inteleaga ca activitatea lor conteaza din acest punct de vedere”

Companiile care vor sa ramana relevante in urmatorii 5-10 ani trebuie sa ia masuri in ceea ce priveste obiectivele de sustenabilitate si ESG. Presiunea nu vine doar dintr-un mediu de business competitiv, ci si din partea angajatilor, avand in vedere ca generatiile Z si, in viitor Alpha, isi doresc sa lucreze pentru organizatii care sunt atente la impactul pe care il au asupra mediului si societatii. In acelasi timp, si clientii, consumatorii, acorda mai multa atentie acestui aspect, ceea ce conduce spre o necesitate de transformare a business-urilor.

Acestea sunt doar cateva dintre concluziile specialistilor romani si internationali invitati, pe 6 octombrie 2023, la conferinta Positive Business – a talk about ESG, sustainabilty and positive impact in business, organizata de BusinessMark la Bucuresti.

Prima sesiune a fost deschisa de Mirela Tanase, Senior Partner, Strategy & Sales, Exploratist, care a vorbit despre cum putem construi credibilitatea unui business prin intermediul elementelor de ESG.

Vorbind despre credibilitate, este clar ca ne uitam la zona de incredere pe care oamenii o acorda organizatiei, fie ca sunt clienti, angajati sau stakeholderi. Barometrul de incredere reflecta valorile si calitatea actiunilor interne. Suntem intr-o era digitala in care putem controla putin ceea ce se vehiculeaza despre noi, ca organizatii, indiferent de bunele noastre practici, de cat de bune, corecte sunt actiunile noastre. Acesta este motivul pentru care, a lucra la credibilitatea unui brand, nu este ceva ce se opreste la un moment dat, ci un proces continuu. Sunt sapte elemente cheie ale relatiei dintre credibilitate si performanta unui business: increderea investitorilor, factorii ESG, calitatea relatiei cu partenerii si furnizorii, increderea si loialitatea consumatorilor si a clientilor, nevoia de satisfactie a angajatilor si performanta acestora, valoarea brandului comercial si conformitatea legislativa in care se desfasoara businessul”, a spus ea.

In continuare, Teodora Maracineanu, Marketing Director, Electrolux Romania, a prezentat platforma „For the Better 2023”.

Aceasta defineste modul in care ne desfasuram activitatile pentru a fi o companie mai buna, pentru a contribui la o viata mai buna a consumatorilor si, in esenta, a noastra. Toate acestea au in plus obiectivele de a atinge neutralitate climatica si de a ajunge la o economie circulara pe intreg lantul de aprovizionare. Astazi voi vorbi despre circularitate si economie circulara. Acest subiect porneste de la niste preocupari pe care le avem, legate de cresterea consumului, pe fondul cresterii venitului, corelat cu scaderea resurselor, fenomenul risipei, al durabilitatii, cu ciclurile de viata ale produselor, care sunt din ce in ce mai scurte. Sunt multe preocupari care ne-au facut sa fim implicati in ceea ce presupune economia circulara. Aceasta are ca scop mentinerea valorii produselor, materialelor si resurselor cat mai mult timp posibil, prin pastrarea si repunerea lor in uz si prin minimizarea deseurilor. Cu cat aruncam mai putine produse, cu atat extragem mai putine materiale, cu atat este mai bine pentru mediul nostru.”

In viitor, sustenabilitatea nu va mai fi privita ca un trend, a punctat una dintre invitatele speciale ale conferintei, Melina Taprantzi, Social Entrepreneur, SDGs and ESG Consultant, Trainer, Founder of Earth&Co and Wise Greece.

Astazi se spune ca orice criza atrage cu sine o oportunitate – ceva nou, ceva inovator, interesant, fresh. Insa, din pacate, in 2013, criza a ajuns in Grecia, ceea ce a insemnat ca mii de persoane au fost nevoite sa caute, in fiecare zi, mancare in pubelele de gunoi. Am avut sute, daca nu chiar mii de oameni care au parasit tara. Trei milioane de oameni, adica 13% din populatia tarii, traiau sub pragul saraciei. Iar acesta a fost momentul in care am decis sa fac ceva. Astfel s-a nascut proiectul Wise Greece. Putem face lucruri incredibile daca colaboram si ne sustinem unii pe altii. Astazi, suntem una din cele 7 initiative sociale din lume care au fost premiate de Organizatia Natiunilor Unite si de Banca Mondiala.

Cred ca va veni un viitor in care sustenabilitatea nu va mai fi un trend sau un cuvant, ci ceva ce oamenii vor cere de la guvernele lor, iar companiile vor avea succes facand lucruri bune, cu impact. Iar aceasta schimbare incepe de la lucrurile care ne deranjeaza pe fiecare dintre noi, in fiecare zi. Detesti ideea ca oamenii n-au ce manca? Urasti gandul ca exista oameni care n-au un loc de munca? Trebuie sa faci ceva. Este important sa realizam, cu totii, ca fiecare dintre noi poate face ceva. Putem proiecta un alt viitor lucrand impreuna”, a spus ea.

La randul sau, Ciprian Sandu, Sustainability & Public Affairs Manager, Provident Financial Romania, a prezentat un proiect de incluziune sociala: platforma invizibilii.ro.

Noi am trecut din zona de incluziune financiara in zona de incluziune sociala si, astfel, s-a nascut platforma invizibilii.ro. Am facut un studiu in urma caruia am ajuns la o harta sociala, prin care am identificat 6 categorii invizibile din societatea noastra: fermierii de subzistenta, micii antreprenori, familiile monoparentale, muncitorii la negru, somerii intre 55 si 64 de ani, pensionarii in risc de saracie. Pe aceasta platforma am adunat resursele care sunt disponibile pentru aceste categorii – mai intai de la autoritatile statului si apoi alte materiale de interes pentru ei. Am creat un CV builder prin care oamenii sa poata aplica la job-uri. Are teste de personalitate, de angajabilitate si alte lucruri care sa ii ajute sa fie integrati in societate. In teritoriu, am creat ateliere prin care ii ajutam sa se pregateasca pentru un interviu, sa isi faca un CV. Anul acesta am ales cinci judete: Vaslui, Buzau, Mures, Galati si Mehedinti, unde lucram cu autoritatile. In cateva luni, am ajuns la 200 de beneficiari”, a spus el.

Nu doar oamenii, ci si echipamentele, tehnologia, pe care o folosesc pot avea un impact pozitiv asupra societatii, a spus, in continuare, Catalin Ivana, Solution Architect, Total Technologies.

Omenirea este predestinata evolutiei si aceasta evolutie isi accelereaza procesul cu fiecare inovatie care apare. Daca acum ceva timp tehnologia era considerata a fi o practica anti-sustenabilitate si se considera ca este orientata mai mult spre profit, s-a ajuns la concluzia ca tehnologia si sustenabilitatea conlucreaza. Putem sa ne gandim la o mentiune a UE, care spunea ca cele doua elemente fac parte din ceea ce se numeste twin transition – implementarea tehnologiei digitale intr-un mediu mai verde.

Cum poate un echipament sa aiba un impact pozitiv? Acesta vine din crearea unui efect si mai mare decat il are el dar, in acelasi timp, solutiile vin sa ajute in reducerea consumului de hartie, eficientizarea proceselor, a consumului de energie. Cel mai bun exemplu de tehnologie sustenabila este, insa, solutia de etichete electronice. Sa luam exemplul unui supermarket care are, in medie, undeva la 30.000 de produse si nevoie de minim o eticheta de pret. Ce ar insemna sa facem aceasta tranzitie spre etichetele electronice ce au o durata de viata de aproximativ 10 ani? Totul este gestionat de la un singur punct, dintr-un singur computer. Nu mai avem nevoie de printere”, a spus el.
Prima sesiune s-a incheiat cu un alt invitat special, Sergey Petrov, CEO & Fondator Pollenity, care a vorbit despre solutia ce dus la protejarea a 42 miliarde de albine si impactul pe care aceste insecte il au asupra mediului.

Acum cativa ani, revista Time a prezentat pe coperta sa o insecta, pentru a atrage atentia asupra problemelor care pot aparea intr-o lume fara albine. Noi perturbam sistemul natural. Albinele sunt responsabile pentru 70% din tot ceea ce aduci pe masa pentru familia ta. Atunci cand incerci sa rezolvi o problema, trebuie sa o intelegi mai intai. Ne confruntam cu o problema politica; oamenii nu inteleg impactul pe care il au albinele de miere. Asa ca am imaginat un viitor in care poti folosi acest super-aliment pe care albinele il produc ca pe un simbol. Daca cream transparenta in cadrul lantului, putem restabili increderea intre producatori si consumatori. Folosim platforma noastra pentru a sustine apicultorii si a aduce acest sector in secolul XXI, prin digitalizare. Directiva ESG este una dintre cele mai bune lucruri care ni s-au intamplat companiei noastre, iar acum restul lumii s-a alaturat misiunii noastre de a crea o societate mai sustenabila. Prin programele noastre, am reusit sa protejam 42 de miliarde de albine”, a spus el.

Cea de-a doua seisune a fost deschisa de o alta invitata speciala,  Silvia Mazzanti, Head of Sustainability, Save the Duck, care a vorbit despre cum industria modei trebuie sa devina mai sustenabila, prin schimbarea obiectivelor si valorilor de business.

La baza companiei noastre a fost, inca de la inceput, respectul pentru animale. Cand producem articole vestimentare, trebuie sa avem grija de mediul in care traim si sa monitorizam impactul. Noi am inceput acum 11 de la un business plan care a avut ca scop crearea de beneficii pentru toate partile implicate: angajati, muncitori, supply chain, clienti. Ne-am luat angajamentul sa scadem emisiile de carbon pana in 2030. In fiecare an, donam 1% din cifra noastra de afaceri pentru a sustine organizatii caritabile care protejeaza animalele, oamenii si mediul inconjurator. Este foarte important sa avem in vedere intregul impact pe care un business il are, dar trebuie sa ne uitam si al impactul pe care il avem noi, in vietile noastre de zi cu zi si acasa”, a spus ea.

Conferinta a continuat cu un panel de dezbatere moderat de Daniel Dragan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat Simona Petrescu (UniCredit Bank), Oana Cojocaru (Globalworth Romania), Stefania Batrinca (Bergenbier), Magdalena Caramilea (Autonom), Corina Blanaru (PKF Finconta ESG), Adrian Banu (Sezamo) si Mircea Ilie (Argonautica Edu & Viitor Plus).

De la inceputul lui 2023, tot mai multe companii par sa fie mai interesate de sustenabilitate, insa apar, in continuare, si multe provocari, a precizat Corina Blanaru, Partener, PKF Finconta ESG.

Aceste modificari legislative recente pun multe companii in dificultate in a-si face planuri, astfel ca trebuie sa ia niste decizii. Legislatia este, in acest moment, destul de ambigua si nu exista o sanctiune clara. Vor reusi companiile care merg pe ideea de programe pe cativa ani sau cele care, realist vorbind, au in vedere un exit in doi, trei, patru ani, pentru ca analiza nu se mai face doar din punct de vedere al profitului generat. Analizezi o companie din punct de vedere al impactului pe care il are asupra oamenilor, asupra mediului si din punct de vedere al profitului. Si, astfel, aceasta declaratie nefinanciara trebuie sa vina cu informatii care sa te ajute sa intelegi intregul climat al companiei. Mie mi se pare ca se ridica foarte mult companiile mici si mijlocii care au in vedere sa creasca, sa acceseze fonduri si sa se dezvolte. Ele sunt foarte dinamice: participa la conferinte, pun intrebari, vin la intalniri. Este un hatis legislativ si urmeaza foarte multe directive ce vor schimba si completa directivele existente. Cred ca toata lumea va trebui sa imbratiseze aceste standarde”, a spus ea.

De aceeasi parere a fost si Magdalena Caramilea, Sustainability Director, Autonom, care, insa, a subliniat ca organizatiile nu pot face lucrurile pe cont propriu, pentru ca fac parte dintr-un ecosistem mai complex.

Fata de acum cativa ani, cand am inceput sa conturam strategia de sustenabilitate, am observat o crestere a constientizarii, la nivel national. Discutiile cu partenerii nostri sunt mult mai facile. Noi suntem parte dintr-un intreg ecosistem – nu putem face lucrurile singuri, iar ESG ne ajuta sa facem lucruri impreuna. Pentru noi, orice criza vine si cu oportunitatii. Daca schimbi focusul, poti face lucrurile sa se intample.

Daca la nivel operational, de business, parem cu totii diferiti, avem in comun accesul la finantare si mi se pare foarte coerent modul in care a venit aceasta abordare. Poate ca am fi putut incepe mai devreme, la nivel de constientizare, dar e clar ca mai devreme sau mai tarziu ne va cuprinde pe toti. Daca luam masuri din timp, testam, punem intrebari, avem timp de testat”, a spus ea.

In acest context, Mircea Ilie, Coach si consultant de sustenabilitate, Argonautica Edu & Viitor Plus, a punctat faptul ca acele companii care doresc sa mai ramana relevante in urmatorii 5-10 ani trebuie sa transforme modul in care fac business fara sa astepte reglementarile impuse la nivel national si international.

Crize vor veni si vor fi din ce in ce mai dese, tot mai puternice si din directii diferite. Sa facem niste analize cat sa putem intelege ce ar putea sa ne mai loveasca – nu putem face prognoze, dar putem analiza riscurile si sa intelegem niste directii. Firmele care vor mai fi in piata peste 5-10 ani sunt firmele care se uita de acum la ceea ce va fi atunci si care iau masuri pentru viitor. Cele care asteapta reglementari, directive, formulare au toate sansele sa iasa din piata, pentru ca nu vor fi pregatite pentru ceea ce va veni.

In clipa in care fiecare dintre noi intelege care este impactul real si cum putem face lucrurile mai bine atat acasa, cat si la munca, daca reusim sa intelegem si sa privim altfel lucrurile, putem reusi sa producem schimbarea. Sunt convins ca putem produce schimbarea prin educatie la nivel profund. Ceea ce pot face companiile este sa ofere un cadru pentru ceea ce se intampla”, a adaugat el.

Simona Petrescu, Director ESG, UniCredit Bank, a vorbit despre perioada de transformare care ne asteapta si despre cum ar putea sa-si puna amprenta asupra felului in care companiile fac business.

Parea ca s-a oprit putin avantul din primii ani dupa semnarea Acordului de la Paris din 2015. Din aproape 8 ani, aproape 3 ani am avut crize dupa crize – am avut pandemie, izbucnirea conflictului din Ucraina, am avut criza energetica. Insa ne bucuram, sa vedem ca, inclusiv cel mai mare producator de carbune din Romania isi asuma in continuare planurile de tranzitie, asa cum si-au asumat inainte de acest tumult. Nu este usor; urmeaza acum Summit-ul ONU (COP28) intr-o perioada in care vedem lideri ai marilor puteri facand declaratii mai rezervate sau de amanare a termenelor asumate Exista voci care spun ca summitul s-a incheiat, pentru ca discutiile s-au intamplat in avans. Sunt insa si niste premiere – au fost puse la masa companiile mari de oil & gas, dar si marii consumatori, practic cererea si oferta. Ne asteptam ca discutiile sa fie serioase si sa se ajunga la niste actiuni concrete (…). In cazul Romaniei vorbim si despre o schimbare de paradigma, de mindset, de la «trebuie» la «vreau». Companiile si grupurile mari nu isi permit sa bata pasul pe loc la inceputul drumului. Noi, de exemplu, ne-am asumat niste obiective concrete in cadrul Net Zero Banking Alliance si mergem inainte. Este foarte important ce se intampla in urmatoarea perioada”, a spus ea.

Sustenabilitatea trebuie sa inceapa din interiorul companiei si, mai exact, de la fiecare angajat din organizatie, a intervenit, la randul sau, Oana Cojocaru, Sustainability Director, Globalworth Romania.

In momentul in care a aparut aceasta criza energetica, desi noi aveam discutii cu chiriasii inca din 2021 sa instalam panouri fotovoltaice, ne-am lovit de o reticenta. Ulterior, deschiderea lor a fost mult mai mare si avem discutii mult mai multe cu chiriasii din spatiile logistice. Aceasta criza a accelerat, cumva, trecerea la energia regenerabila. Omenirea incepe sa puna sustenabilitatea pe acelasi plan cu mentinerea eficientei economice a companiei. Sustenabilitatea trebuie sa inceapa din interiorul companiei si toti oamenii din companie trebuie sa inteleaga ca activitatea lor conteaza din acest punct de vedere. Este, totodata, important ca institutiile financiare sa puna presiune pe companii, pentru ca ele sunt principalul factor ce poate contribui la implementarea sustenabilitatii”, a spus ea.

De aceeasi parere a fost si Adrian Banu, Fleet Manager, Sezamo: „Colegii nostri de la grup au vrut sa inceapa direct cu sustenabilitatea – suntem prima flota 100% electrica din Romania. Mai mult, ei au vrut sa le transmita si clientilor aceasta idee. Vedem faptul ca si clientii isi doresc sa ajute, iar asta se reflecta prin cresterea numarului de clienti si a comenzilor. Clientii sunt foarte receptivi – cei care vor sa fie sustenabili devin foarte loiali. Livram cu masini electrice, folosim materiale reciclate.

Pentru a vinde ideea de sustenabilitate, angajatii trebuie sa creada in acest aspect. Majoritatea curierilor nostri nu condusesera o masina electrica inainte sa vina la noi. Acum le este foarte greu sa revina la masinile lor. Noi incercam sa ii invatam, inca de la inceput, cum pot conduce aceste masini. Avem si proiecte interne, cum ar fi Green Friday, unde ii invatam pe colegi cum sa recicleze corect, de ce este important si ne dorim sa o facem cat mai des, pentru a deveni o obisnuinta pentru ei.”

Despre importanta educarii oamenilor, nu doar din interiorul companiei, ci si a clientilor, a vorbit si Stefania Batrinca, Corporate Affairs Manager, Bergenbier. „Pentru noi, crizele principale au insemnat sa avem, mai intai de toate, o continuitate a business-ului. Strategia noastra de sustenabilitate este parte din strategia business-ului, astfel ca tintele propuse de grupul international sunt translatate si pentru noi, local. Si noi ne-am dorit sa ne eficientizam business-ul si sa fim sustenabili. Am mers pe eficientizarea resurselor pe care le folosim in fabrica – scaderea resursei de apa si scaderea amprentei de carbon. Am fost, de asemenea, primul producator de bauturi din Romania care s-a alaturat directivei europene Single Use Plastic.

Este foarte importanta si educarea consumatorului. Suntem si parte a unui proiect de tara, Sistemul de Garantie-Returnare care va intra in vigoare in noiembrie. Companiile sunt o parte esentiala in tot acest proces de promovare a responsabilitatii, atunci cand faci un business, insa nu trebuie sa uitam de noi, consumatorii. Si noi trebuie sa avem comportamente sustenabile, iar companiile trebuie sa faca eforturi sustinute pentru a educa consumatorii si este un angajament pe care noi ni l-am luat la nivel de producatori si de retaileri, impreuna cu statul roman. Putem lucra impreuna, la nivel de business, cu statul roman.”

Conferinta „Positive Business – a talk about ESG, sustainabilty and positive impact in business” a fost organizata de BusinessMark

Partenerii evenimentului au fost:  Electrolux, UniCredit Bank, PKF Finconta ESG, Exploratist, EnergyPal, Total Technologies

Traducerea a fost asigurata de: Biroul de traduceri Champollion

Suportul tehnic a fost asigurat de: SCS

Eveniment sustinut de: BRCC

Partener de monitorizare al evenimentului: mediaTrust

Partenerii media ai evenimentului au fost: Spotmedia.ro, IQads, SMARK, Cariere, Ziarul Bursa, angajatorulmeu.ro, Digital Business, Social Media Romania, Debizz, MATEK, Transilvania Business, Global Manager, Jurnalul de Afaceri, Administratie.ro, EventsMax, Revista Piata, Spatiulconstruit.ro, Top Business News, Ziarul 21, AntreprenorinRomania.ro, Club Economic, Romania Durabila, Economistul, PRwave, BusinessVoice

BusinessMark – events designed to make an impression!

Din 2013 organizam evenimente business, in principal „concept propriu”, gandite si planificate  de noi, de la idee si concept, pana la implementare. Avem o abordare „all-industries” si dedicam proiecte unei arii largi de industrii si domenii profesionale. Ne dorim sa ne punem „amprenta” in vietile profesionale ale participantilor, sa producem un impact concret.  Ne propunem sa cream contexte pentru schimb de experienta si creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat si a gasi partenerii potriviti.

Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizam evenimente construite pentru partenerii nostri, evenimente gandite impreuna cu acestia si adaptate obiectivelor lor. Daca esti in cautarea unei echipe profesioniste care sa organizeze evenimente B2B, suntem alaturi de tine, pas cu pas. Poti conta pe experienta noastra in consultanta, suport in crearea si implementarea conceptului de eveniment, in managementul evenimentului de la creatie, logistica, productie si pana la optimizarea eficienta a bugetului.