Companiile germane se asteapta la o incetinire a economiei si sunt pesimiste in privinta viitorului | Eu va spun, Cheer up! The Best is Yet to Come, Very Soon!
Situatia economica a companiilor cu capital german din Romania s-a deteriorat in aceasta toamna, iar cele mai multe dintre acestea sunt pesimiste si in ce priveste viitorul, potrivit rezultatelor unui sondaj realizat de Camera de Comert si Industrie Romano-Germana (AHK Romania) in octombrie 2023. Principalele motive sunt incertitudinea cauzata de riscurile geopolitice si scaderea cererii pe fondul ratelor ridicate ale inflatiei si al nivelului dobanzilor, dar si lipsa de personal calificat si evolutia costurilor cu forta de munca sunt motive de ingrijorare pentru multe companii. Sondajul evalueaza atat situatia economica, cat si situatia afacerilor companiilor si ofera o imagine de ansamblu a celor mai importanti factori de risc economic din perspectiva companiilor. De asemenea, sunt enumerati factorii decisivi in luarea unei decizii investitionale.
Doar 17,1% dintre companiile intervievate se asteapta ca situatia economica a Romaniei sa se imbunatateasca in urmatoarele 12 luni, fata de 22% in primavara, in timp ce 38% considera ca aceasta va ramane neschimbata. Majoritatea (44,7%) considera ca situatia economica se va deteriora (primavara anului 2023: 26%).
In ce priveste evolutia activitatii propriei companii, majoritatea (46,1%) considera ca aceasta va ramane neschimbata, in timp ce 17,7% se asteapta ca activitatea lor sa se deterioreze in urmatoarele luni (primavara 2023: 15,9%). Numarul celor care se asteapta ca situatia propriilor afaceri sa se imbunatateasca a scazut: doar 34,2% (primavara 2023: 46,2%) dintre companii raman optimiste.
Toate acestea au dus la o reducere a planurilor de investitii, iar intentia de a face noi angajari a scazut. Peste 30% dintre respondenti declara ca vor reduce investitiile (primavara: 24,4%). Astfel, volumul investitiilor ramane neschimbat pentru 38,2%, in timp ce 6,6% dintre companiile chestionate nu planifica nicio investitie pentru urmatoarele 12 luni. Doar un sfert dintre respondenti intentioneaza in continuare sa creasca investitiile pe plan local (primavara 2023: 39,7%). De asemenea, este important sa vedem in ce domenii fac investitii semnificative companiile germane din Romania si care sunt factorii care joaca un rol decisiv in acest sens. Cei mai multi (47,7%) dintre cei care se gandesc sa realizeze investitii planuiesc sa investeasca in productie si fabricare, precum si in vanzari si marketing. Activitatile de cercetare si dezvoltare sunt, de asemenea, luate in considerare de catre 22,3% dintre respondenti. Dimensiunea pietei si proximitatea fata de clienti sunt cei mai importanti factori care influenteaza decizia investitionala. Romania, cu cei 19 milioane de locuitori ai sai, apartenenta la familia UE si apropierea de Europa de Vest, ramane o optiune buna pentru investitorii germani. Numarul de angajati ramane constant in majoritatea companiilor (toamna 2023: 57,3%, primavara 2023: 42,4%), scade insa semnificativ numarul companiilor care sunt dispuse sa faca noi angajari (toamna: 26,7%, primavara: 41,7%).
Companiile cu capital german din Romania considera ca cererea scazuta de produse si servicii (63%) si lipsa de personal calificat (61%) sunt cele mai mari riscuri, dar si costurile cu forta de munca (51%) si conditiile-cadru politico-economice (43%) provoaca, de asemenea, ingrijorare in randul respondentilor.
Pe langa optiunile de raspuns, companiile au avut posibilitatea de a indica si alti factori care joaca un rol decisiv pentru investitiile pe plan local. Acestea au mentionat lipsa de predictibilitate din cauza deselor schimbari legislative, cum ar fi modificarile codului fiscal, situatia economica si geopolitica internationala si cererea din partea clientilor lor, care a scazut brusc. „In ciuda tuturor provocarilor si riscurilor, perspectivele pentru companiile germane din Romania si pentru relatiile economice bilaterale sunt bune si cred ca Romania va continua sa atraga noi investitii. Insa, dupa cum arata inca o data rezultatele acestui sondaj, pentru asta este nevoie de un mediu economic favorabil afacerilor, competitiv si, mai presus de toate, predictibil”, declara Sebastian Metz, director general al AHK Romania.
Rezultatele sondajului global, coordonat de Camera de Comert si Industrie a Germaniei (DIHK), realizat in randul a peste 3.600 de companii germane care isi desfasoara activitatea in strainatate si a companiilor care au legaturi stranse cu Germania, arata ca nu exista niciun semn de redresare puternica la nivel mondial, deoarece economia globala a redus motoarele in cursul anului. In consecinta, companiile germane sunt mai putin optimiste in ceea ce priveste evolutia economica in cadrul amplasamentelor investitionale in care activeaza pe plan international in toamna anului 2023 decat erau in primavara. In Europa, asteptarile privind evolutia economica sunt negative si s-au inrautatit semnificativ in unele cazuri fata de sondajul anterior. In proportie de 46%, cererea scazuta este apreciata in prezent ca fiind cel mai mare risc pentru afaceri la nivel mondial, urmata de politicile economice (42%) si de lipsa de personal calificat (37%). „Scaderea cererii din China si riscurile geopolitice au un impact negativ asupra afacerilor companiilor germane active la nivel mondial”, spune Volker Treier, seful departamentului de comert exterior al DIHK. Rezultatele complete ale AHK World Business Outlook, realizat la nivel global, pot fi consultate aici (in limba engleza).
Sondajul „AHK World Business Outlook” a fost realizat in perioada 25 septembrie – 20 octombrie 2023. Conflictul din Orientul Mijlociu, care a izbucnit la 7 octombrie, nu a avut un impact semnificativ asupra asteptarilor companiilor in perioada de desfasurare a sondajului. Au participat 76 de companii din Romania, dintre care mai mult de jumatate (54%) activeaza in industrie si constructii, 30% in sectorul serviciilor si 16% sunt companii din comert.
Despre AHK Romania
AHK Romania este reprezentanta oficiala a economiei germane. Infiintata in 2002, AHK numara peste 620 de firme-membre si ofera companiilor o platforma importanta pentru networking, schimb de informatii si experiente. Prin serviciile pe care le ofera si prin evenimentele pe care le organizeaza, AHK Romania sustine activ companiile germane la intrarea lor pe piata romaneasca si este totodata partener al firmelor romanesti interesate de piata germana. De la 1 ianuarie 2020, in cadrul AHK Romania functioneaza si Centrul de competenta pentru Republica Moldova. Dorim astfel sa intensificam relatiile de afaceri intre companii din Romania, Republica Moldova si Germania si sa contribuim semnificativ la dezvoltarea economica a Republicii Moldova.
Partener Principal
MATEK Build Smart