Va spuneam in stirea referitoare la mesajul domnului Inspector General de Stat Dantes Nicolae Bratu privind masurile de SSM pe care angajatorii trebuie sa le ia pe timp de iarna pentru sanatatea si securitatea lucratorilor, ca voi reveni cu un material pe aceasta tema, a riscurilor de accidentare in sezonul alb. Ma voi opri la soferi, o meserie greu incercata in anotimpul rece, din cauza conditiilor de trafic mult ingreunate. Soferii impreuna cu cei care desfasoara activitati in aer liber sunt expusi in aceasta perioada unor riscuri crescute de accidentare.
Pregatirea masinii pentru iarna
Inca din toamna soferii trebuie sa se asigure ca masina este in conditii bune de functionare. Este recomandata in acest sens o revizie in care sa verificati directia, sistemul de franare, saboti, placute de frana, uleiul de motor, antigelul, ambreiajul, presiunea la roti, luminile, distributia, filtrele si sa faceti o diagnoza computerizata cu tester care sa verifice urmatoarele module: ABS, ESP (daca exista), airbag-uri, pompa de inalta presiune (in cazul motoarelor diesel), injectoare, turbina, EGR, filtru de particule (DPF). Asigurati-va ca aveti Inspectia Tehnica Periodica in termen.
Echiparea masinii pentru sezonul rece
Inainte de a pleca de acasa asigurati-va ca aveti urmatoarele:
- cauciucuri de iarna
- lopata
- lanturi si material antiderapant
- perie, racleta
- bateria masinii in stare buna de functionare
- stergatoare de parbriz functionale si lichid de parbriz suficient
- trusa de prim ajutor echipata corespunzator
- stingator de incendiu, triunghiuri reflectorizante
- instalatia de climatizare in regula.
- sistemul de dezaburire al parbrizului si al lunetei functional
- suficient combustibil in rezervor
- verificati antigelul si uleiul de motor
- verificati broaste, incuietori, manere, geamurile electrice. Procurati-va din timp solutii pentru deblocarea la inghet
- nu plecati fara bani, luati in calcul o situatie neprevazuta
- asigurati-va ca bateria telefonului este incarcata si aveti un incarcator adaptat la priza masinii
- pentru drum lung, preventiv, este bine sa aveti paturi, haine groase si o rezerva de apa
Sfaturi pentru soferi in anotimpul rece
Conducerea preventiva este absolut necesara pe timpul iernii. Dar sa vedem cum se defineste aceasta : Conducerea preventiva reprezinta comportamentul rutier al participantilor la trafic care asigura evitarea producerii unui accident, prin anticiparea situatiilor care pot genera accidente, prin evitarea actiunilor incorecte ale partenerilor de trafic si de adaptare a modului de deplasare la conditiile atmosferice, de vizibilitate, de drum si de intensitate a fluxului de vehicule.
In acest sens, se recomanda soferilor urmatoarele:
- adoptati o atitudine preventiva, mentineti o distanta mai mare decat in mod normal fata de masina din fata si adaptati viteza la conditiile de trafic. Distanta de franare este mai mare iarna.
- nu bruscati comenzile autoturismului
- nu folositi pe zapada, gheata si polei frana de serviciu sau frana de mana, folositi numai frana de motor
- nu folositi pentru parcare frana de mana cand sunt temperaturi scazute! Puteti avea surpriza neplacuta a inghetarii cablului si a imposibilitatii eliberarii franei de mana, a doua zi, dimineata, cand vreti sa plecati de pe loc.
- Curatati foarte bine inainte de plecarea la drum parbrizul, oglinzile retrovizoare, luneta, farurile si geamurile laterale. Asigurati-va ca aveti o buna vizibilitate.
- Pe un drum care prezinta viraje si este alunecos, incercati sa franati atunci cand sunteti in linie dreapta, inainte de intrarea in viraj
- Incercati sa pastrati o viteza constanta pe durata deplasarii
- nu spalati masina cand sunt temperaturi foarte scazute decat in spalatorii care au posibilitatea de uscare cu aer cald
- folositi luminile farurilor pe toata durata calatoriei, atat pe timp de noapte, cat si pe timp de zi. Vizibilitatea redusa poate provoca accidente in trafic
- Inainte de a pleca la drum, ascultati cu atentie previziunile meteorologice si fiti la curent cu cele mai noi informatii.
- pe timp de ploaie sau la topirea zapezii, in cazul acvaplanarii, tineti volanul drept si eliberati pedala de acceleratie, dar nu apasati franele cu putere. Evitati gropile pline de apa, mai ales daca sunteti pe un drum necunoscut.
- folositi ambele maini pe volan in cazul in care vantul este foarte puternic si evitati schimbarea benzilor de circulatie. Nu faceti manevre inutile, mai ales pe autostrada.
- atentie sporita la pietoni in conditii de vizibilitate redusa pentru toti participantii la trafic
- Cand vizibilitatea scade pe timp de ceata reduceti viteza, porniti farurile si mariti distanta fata de vehiculul din fata. In zona cu ceata densa, porniti luminile de ceata pentru a vedea si a fi vazut mai bine. Atentie, nu folositi luminile de ceata decat atunci cand conditiile meteorologice o impun. Puteti anunta prezenta in masura in care situatia o impune, prin folosirea claxonului.
- nu plecati la drum obositi.
- nu consumati alcool la volan sau inainte de a va urca la volan.
Conditiile de drum iarna sunt unele speciale si necesita indemanare, o judecata rapida a situatiilor aparute, o capacitate de a anticipa posibilul pericol si o conducere preventiva. In acest fel soferii pot evita accidentele care le pot pune viata in pericol, dar respecta dreptul la viata si a celorlalti participanti la trafic: pietoni, biciclisti, motociclisti. Numai impreuna printr-o atitudine responsabila, putem creste nivelul de siguranta din trafic contribuind la scaderea numarului de accidente, uneori cu efect devastator.
Pentru servicii in domeniile SSM-SU vizitati site-ul https://mariancampeanu.ro/
e-mail: safetyjobs.project@gmail.com
Partener Principal
MATEK Build Smart